Nieuws

Plan Maatschappelijk Ondernemen

Ondanks dat ruim 90% van de Nederlandse woningcorporaties bepaalde activiteiten onderneemt op het gebied van maatschappelijk ondernemen, heeft ruim de helft (54%) van de woningcorporaties nog geen plan voor maatschappelijk ondernemen opgesteld. Van de corporaties mét een plan voor maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO), heeft bijna een derde (32%) nog geen concrete resultaten behaald. Ruim 6 op de 10 beleidsmakers (64%) weet niet waarom er geen resultaten zijn geboekt. Dit zijn de belangrijkste conclusies uit een gezamenlijk onderzoek van USP Marketing Consultancy, Between-us en Building Business i.s.m. prof. C. van Riel van de Erasmus Universiteit Rotterdam, die ten grondslag liggen aan 's werelds eerste model dat inspanningen van maatschappelijk ondernemen concreet meetbaar maakt: de MARE-METER. De resultaten van het onderzoek zijn gebaseerd op ruim honderd interviews met beleidsbepalers uit verschillende woningcorporaties. Slechts 46% van de woningcorporaties blijkt te beschikken over een plan voor maatschappelijk ondernemen. Van degenen zonder plan, verwacht overigens 40% binnen twee jaar een concreet plan op te zetten. Dit betreft voornamelijk de grotere corporaties. Verder valt op dat 32% van de woningcorporaties nog geen concrete resultaten heeft behaald met hun plan en dat 64% niet weet waarom er geen resultaten zijn behaald. Degenen die het wel weten, wijten het voornamelijk aan gebrek aan vaardigheden binnen de organisatie en de weerstand tegen veranderingen.