Nieuws

Erkenning Webshop Keurmerk Consumentenbond en SGC

Met trots kan het bestuur van de Stichting Webshop Keurmerk melden dat per 1 juli 2012 de Stichting is aangesloten bij de Stichting Geschillen Commissie (SGC) en dat er een eigen onafhankelijke Geschillencommissie Webshop van start gaat. Dat betekent dat naast de Thuiswinkel Organisatie ook Webshop Keurmerk eindelijk een eigen onafhankelijke geschillencommissie heeft. Thuiswinkel heeft jarenlang getracht deze enorme vooruitgang tegen te gaan, maar de Stichting Webshop Keurmerk wordt in deze vooruitgang volledig gesteund door de Consumentenbond en de SGC. Uiteraard genoot Webshop Keurmerk al het nodige vertrouwen, maar vanaf 1 juli kan nu door iedere (semi)overheidsinstantie volmondig Webshop Keurmerk worden genoemd als betrouwbaar en onafhankelijk keurmerk.

Wat betekent dat voor de bijna 3000 aangesloten webwinkels? Als er klachten binnen komen tracht men deze, zoals altijd, met hulp van de winkel op te lossen. Indien een consument duidelijk ongelijk heeft laat men dat direct weten: anders tracht men de zaak op te lossen. Slechts een enkele keer blijft een probleem onopgelost. Voorheen diende men zich dan tot de rechter te wenden. Vanaf 1 juli kan een consument zich dan wenden tot de Geschillencommissie Webshop. Door de aansluiting is een winkel automatisch verplicht om daaraan mee te werken.

Vanaf 1 juli 2012 biedt de Stichting Webshop Keurmerk een nakomingsgarantie bij aankopen. Indien een geschil wordt voorgelegd aan de Geschillencommissie Webshop en er wordt een bindend advies uitgesproken dan dient een aangesloten webshop het bindend advies na te komen. Indien dit advies niet wordt nagekomen garandeert de Stichting Webshop Keurmerk dat het advies zal worden nagekomen tot een maximumbedrag van 10.000 euro.