Nieuws

Werknemers kantorenparken niet gelukkig

Veertig procent van de Nederlandse kantoormedewerkers is niet tevreden over zijn werklocatie. Werknemers vinden de kantoorlocatie te grootschalig en te onpersoonlijk. Zij willen goed bereikbare, kleinschalige werklocaties die verweven zijn met andere functies, zoals wonen en winkelen. De voorkeur gaat daarbij uit naar een werklocatie in of nabij het stadscentrum. Deze conclusies komen uit het eerste 'Werknemers over Werklocaties Onderzoek' dat het tijdschrift 'Bedrijventerrein' liet uitvoeren door The SmartAgent Company en DHV. Maar niet alleen kantoormedewerkers, álle Nederlandse werknemers vragen om kleinschaligheid en herkenbaarheid, ver van de snelweg. Jan-Willem Wesselink, hoofdredacteur van het tijdschrift Bedrijventerrein is niet verbaasd over deze uitkomsten. "In de hele maatschappij zie je dat mensen herkenbaarheid en eigenheid willen. Je kunt zelfs je bankpasje personaliseren. Het is juist erg vreemd dat bij de ontwikkeling van werklocaties niemand de werknemer serieus neemt, terwijl die er toch acht uur per dag moet werken." Volgens Wesselink wordt er wel rekening gehouden met de wensen van de gemeente, de ondernemers en de projectontwikkelaars, maar niet van de werknemers. "Het is niet meer dan logisch om rekening te houden met de wensen van de werknemers; tevreden mensen zijn immers productiever. En dat is goed voor onze economie." The SmartAgent Company heeft speciaal voor dit onderzoek een werklocatie-zelfscan ontwikkeld. Daarmee kan iedereen kijken of hij of zij op een passende werklocatie werkt. De zelfscan is te bereiken via www.bedrijventerrein.biz.