Het vakgebied evolueert sneller en sneller
Kwaliteitsmanagement: 9 verschillen tussen de jaren tachtig en nu

In de wereld van kwaliteitsmanagement heeft de afgelopen decennia een opmerkelijke evolutie plaatsgevonden, waarbij nieuwe benaderingen, technologieën en bedrijfsdynamieken de norm zijn geworden. Met de razendsnelle opkomst van kunstmatige intelligentie (AI) staat ons een nog veel grotere versnelling te wachten. Een goed moment om de belangrijkste verschillen in kwaliteitsmanagement vanaf de jaren tachtig tot nu nog eens in ogenschouw te nemen.

Dit artikel is gepubliceerd in Kwaliteit in Bedrijf 01-2024,

We staan aan de vooravond van de grootste explosie van ontwikkelingen die zich ooit heeft voorgedaan. Steeds sneller wordt onze wereld complexer, omdat steeds meer factoren op elkaar ingrijpen. QHSE-managers staan voor de uitdaging om zich aan te passen aan deze veranderingen en effectieve strategieën te ontwikkelen voor de moderne zakelijke omgeving. Hun ‘span of control’ zal zich nog verder uitbreiden. Gelukkig komen er steeds meer hulpmiddelen beschikbaar, vaak in een of andere digitale vorm. Maar haast ongemerkt hebben we sinds de tachtiger jaren van de vorige eeuw bij elkaar toch al enorme stappen gemaakt.

Verder lezen?

Leden lezen het (online) magazine en alle artikelen, ook bezoek je onze events gratis of met korting.

Ben jij verantwoordelijk voor QHSE binnen jouw organisatie? Dan is Kwaliteit in Bedrijf voor jou dé bron om geïnformeerd te blijven over jouw vakgebied. Lid worden kan al vanaf € 8,75 ex. BTW per maand.

Geschreven door:

Hugo
van der
Horst
Hoofdredacteur Kwaliteit in Bedrijf