Artikelen

  • omdenken.jpg

    De hele organisatie moet leren omdenken

    Organisaties moeten flexibel en weerbaar zijn. Ze moeten veel meer toekomstgericht denken, risico’s en kansen in beeld hebben en daarop acteren. ‘Volgens een vast patroon werken, niet vooruit kijken en alleen lijstjes afvinken, bij bijvoorbeeld een audit, past niet meer bij deze tijd. Dit vergt een andere manier van denken en handelen van de directie, het management, de werkvloer én professionals. Kansen en risico’s; dat is waar het om draait’ stelt Edwin...
  • kwaliteitsmanager.jpg

    Kwaliteitsmanager, zie uw kansen!

    Dit artikel is geplaatst in Kwaliteit in Bedrijf, editie 7-2018. Met Kwaliteit in Bedrijf weet u zich doorlopend verzekerd van alle voor u relevante vakinformatie. Bekijk  hier  onze abonnementen.   Toen tijdens het Jaarcongres Kwaliteit de dagvoorzitter aan de aanwezigen in zaal vroeg wie zich nog kwaliteitsmanager noemt, ging er geen hand omhoog. Daarmee is natuurlijk niet gezegd dat ze er niet zijn – de meesten hebben toch iets...
  • Journey_2022_-_digitale_dilemmas_van_de_toekomst.PNG.png

    Journey 2022: digitale dilemma’s van de toekomst

    In haar vision paper ‘Journey 2022’ schetst Atos een toekomst waarin de wereld tegen 2022 een nieuw evenwicht moet zoeken in hoe de interactie met en introductie van nieuwe technologie vorm krijgt. Ze voorspelt dat succesvolle transformaties vooral gaan draaien om het vinden van een goede balans van de impact die technologische innovaties hebben op burgers en de samenleving. Nu het potentieel van baanbrekende technologieën zoals kunstmatige intelligentie en digitalisering in...
  • Primeur_UMC_Utrecht_laat_grootschalige_impactanalyse_inkoop_uitvoeren.jpg

    Primeur: UMC Utrecht laat grootschalige impactanalyse inkoop uitvoeren

    Het UMC Utrecht wil in 2030 CO ₂ -neutraal en circulair zijn en streeft ernaar om zo duurzaam mogelijk in te kopen. Daarom heeft het UMC Utrecht door adviesbureau CE Delft onderzoek gedaan naar de maatschappelijke impact van alle veertien productgroepen die het ziekenhuis inkoopt, van medisch tot facilitair. Op basis van de milieu-indicatoren klimaat-impact (CO ₂ ), schade aan menselijke gezondheid, schade aan ecosystemen en schade aan grondstoffenbeschikbaarheid is per productgroep een...
  • Kies_eenvoudig_ht_incident_management_systeem_dat_het_beste_bij_jouw_organisatie_past.jpg

    Kies eenvoudig hét incident management systeem dat het beste bij jouw organisatie past

    Sta jij op het punt om een incident management systeem aan te schaffen voor jouw organisatie? En wordt het tijd om een aantal organisaties uit te nodigen voor een demonstraties? Dan is dit het moment om na te denken over de eisen en wensen waar je extra op wilt letten in de toolselectie. De gratis checklist van Infoland helpt jou om jouw top 3 leveranciers te vergelijken en te komen tot de keuze voor het pakket dat het beste bij jouw organisatie past.   Het werkt als volgt: je...
  • Steeds_meer_consumenten_bereid_extra_te_betalen_voor_duurzame_producten_of_diensten.PNG.png

    Steeds meer consumenten bereid extra te betalen voor duurzame producten of diensten

    De bereidheid van consumenten extra te betalen voor duurzame producten stijgt voor het tweede achtereenvolgend jaar: 36% van de Nederlandse consumenten is daartoe bereid. Tegelijkertijd stijgt ook de scepsis: 43% wantrouwt claims over duurzaamheid of maatschappelijk verantwoord ondernemen. Dat blijkt uit Dossier Duurzaam 2018, het jaarlijkse marktonderzoek van b-open en GfK.   Bijna de helft van de Nederlanders (46%) geeft aan dat het duurzame of maatschappelijk verantwoordelijke...
  • luiemanager.png

    De luie manager

    Een slimme manager is lui. Lui zijn vereist dat je dingen loslaat en niet te druk bent, zodat je tijd hebt voor de dingen die ertoe doen. Ik beoog zowel managers als medewerkers te inspireren tot een nieuwe manier van samenwerken, waarbij managers het volledige potentieel van hun medewerkers benutten en zichzelf en hun medewerkers het plezier in het dagelijks werk teruggeven.   Door Martin Waaijer   Ik zie dat managers veel tijd besteden aan werkbesprekingen met...