Artikelen

  • 4.1.jpg

    Zorgorganisaties leren van Chinese collega’s

    Dat het Nederlandse bedrijfsleven interesse heeft in China is logisch. Met deze grootmacht kun je handel drijven en technologische kennis uitwisselen. Maar wat hebben Nederlandse zorgorganisaties in China te zoeken?   Door Eveline van Herwaarden   De eerste die met de gedachte speelde dat Chinese en Nederlandse zorgorganisaties iets van elkaar zouden kunnen leren was Erica Terpstra, sinoloog en eind jaren ’90 staatssecretaris van VWS. Haar opvolgster, Margo...
  • erm.1.jpg

    ERM: een kwestie van risico (h)erkenning

    Enterprise Risk Management (ERM) of integraal risicomanagement – beide begrippen hebben een gestructureerde aanpak van onzekerheden (de essentie van risico's) en tal van andere aspecten met elkaar gemeen – refereren aan een structurele aanpak van (organisatie)risico’s. In die zin is er niets nieuws onder de zon. Wel nieuw is – relatief gezien – het gegeven dat ERM of (integraal) risicomanagement gezien de explosief groeiende complexiteit van onze...
  • bcm_foto.jpg

    Drie tips die de bedrijfscontinuïteit ten goede komen

    Business Continuity Management (BCM) wordt steeds meer volwassen. Dat is het logische gevolg van maatschappelijke, politieke en technologische ontwikkelingen die de wereld steeds sneller veranderen en de continuïteit van een organisatie in gevaar kunnen brengen. Denk aan cybercrime of de Brexit, twee voorbeelden die ontwrichtende gevolgen hebben en zelfs bedrijven kunnen platleggen. Daarnaast is er de opkomst van social media waardoor elke misstap zich razendsnel verspreid over het...
  • cco.jpg

    Wordt u de Chief Quality Officer?

    Van risicomanagen naar risicogestuurd werken   Organisaties kiezen richting met concrete strategische doelen en scheppen hiermee de kaders voor de inrichting van de organisatie; zeg maar de werkwijze om deze doelen te bereiken. Processen worden vastgesteld, taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden worden gekoppeld aan functies, waardoor er duidelijkheid ontstaat over de uitvoering van de werkzaamheden. Om de doelen te bereiken dienen we de gewenste werkwijze te vergelijken...
  • Verspilde_moeite_-_faalkosten_in_de_bouw_lopen_jaarlijks_tot_in_de_miljarden.JPG.jpg

    Verspilde moeite: faalkosten in de bouw lopen jaarlijks in de miljarden

    Bijna vier op de tien bedrijven in de bouw- en vastgoedsector schatten dat hun faalkosten 5 procent of meer bedragen, zo blijkt uit onderzoek van ABN AMRO. Deze kosten lopen hierdoor jaarlijks op tot miljarden euro's. Faalkosten zijn alle extra kosten die worden gemaakt om zaken te herstellen die niet volgens de specificaties zijn geproduceerd of als deze niet voldoen aan de verwachtingen van de klant.   De bouwsector presteert de laatste jaren goed: het bouwvolume is hoger dan...
  • Monitor_Duurzaamheid_-_Nederlander_wil_duurzaam_leven_maar_het_moet_wel_leuk_blijven.jpg

    Monitor Duurzaamheid: ‘Nederlander wil duurzaam leven, maar het moet wel leuk blijven’

    Nederlanders worstelen met hun bijdrage aan een beter klimaat. Maar liefst zes op de tien Nederlanders maken zich zorgen over klimaatverandering en een meerderheid van 80 procent meent dat we duurzamer moeten leven om de planeet voor volgende generaties goed achter te laten. Ondanks dit bewustzijn, is de Nederlandse burger terughoudend met duurzame alternatieven wanneer zij het gebruik daarvan voelen in hun portemonnee. Dat resulteert in kleine stappen bij het integreren van...
  • Zo_leren_we_over_de_circulaire_economie..._in_de_keuken_lynsey.jpg

    Zo leren we over de circulaire economie... in de keuken

    De circulaire economie is in opmars: het kabinet wil dat Nederland in 2050 volledig circulair is. Een circulaire samenleving, waarin alle grondstoffen worden hergebruikt en afval niet bestaat, kan abstract en ver weg klinken. Toch kunnen we circulaire principes ook dichtbij ervaren, bijvoorbeeld in de keuken.   In Nederland zijn zo’n 1.500 innovatieve circulaire initiatieven, meldde het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) eerder dit jaar op basis van een inventarisatie ....
  • hls.jpg

    Wat wordt de toekomst van de HLS?

    NEN pakt belangrijke rol in herziening   De komende twee jaar voert NEN het secretariaat van de ISO-werkgroep die een herziening van de High Level Structure (HLS) voorbereidt. De HLS bevat de gemeenschappelijke structuur en kerneisen voor alle ISO-managementsysteemnormen en heeft er de afgelopen jaren voor gezorgd dat deze normen volgens het plug-in model gemakkelijker te integreren zijn in de bedrijfsvoering. Nederland heeft aan de wieg gestaan van de ontwikkeling van de HLS en...
  • vucawereld.jpg

    Welkom in de VUCA wereld!

    Hoe gaan we om met een continu veranderende wereld en markt?   We bevinden ons in een wereld die steeds sneller, onzekerder, complexer en vager wordt. Naarmate de jaren voorbij gaan, lijkt alles alsmaar sneller te gaan en ongrijpbaarder te worden. We worden, als we niet uitkijken, continu overladen met informatie via (sociale) media, waar we gretig gebruik van maken. Daarnaast zie je ook het politieke landschap, het economische landschap en het culturele landschap veelvuldig...
  • resilience.1.png

    Organizational Resilience: Wat is dat eigenlijk?

    Het buzzwoord van dit moment in organisaties is toch wel ‘resilience’. Als je hier niet mee bezig bent, dan loop je écht wel achter. ‘Waar achter?’, vraag je je dan wellicht af en daar zit ‘m nou net de crux. Iedereen lijkt aan de haal te gaan met het fenomeen resilience. Dit woord komt uit de techniek voort. Heel simplistisch gesteld: Het vermogen van een stof of object om terug in vorm te komen. Een baksteen die je inknijpt (kapotmaakt dus) scoort een...
  • omdenken.jpg

    De hele organisatie moet leren omdenken

    Organisaties moeten flexibel en weerbaar zijn. Ze moeten veel meer toekomstgericht denken, risico’s en kansen in beeld hebben en daarop acteren. ‘Volgens een vast patroon werken, niet vooruit kijken en alleen lijstjes afvinken, bij bijvoorbeeld een audit, past niet meer bij deze tijd. Dit vergt een andere manier van denken en handelen van de directie, het management, de werkvloer én professionals. Kansen en risico’s; dat is waar het om draait’ stelt Edwin...
  • kwaliteitsmanager.jpg

    Kwaliteitsmanager, zie uw kansen!

    Dit artikel is geplaatst in Kwaliteit in Bedrijf, editie 7-2018. Met Kwaliteit in Bedrijf weet u zich doorlopend verzekerd van alle voor u relevante vakinformatie. Bekijk  hier  onze abonnementen.   Toen tijdens het Jaarcongres Kwaliteit de dagvoorzitter aan de aanwezigen in zaal vroeg wie zich nog kwaliteitsmanager noemt, ging er geen hand omhoog. Daarmee is natuurlijk niet gezegd dat ze er niet zijn – de meesten hebben toch iets...
  • Journey_2022_-_digitale_dilemmas_van_de_toekomst.PNG.png

    Journey 2022: digitale dilemma’s van de toekomst

    In haar vision paper ‘Journey 2022’ schetst Atos een toekomst waarin de wereld tegen 2022 een nieuw evenwicht moet zoeken in hoe de interactie met en introductie van nieuwe technologie vorm krijgt. Ze voorspelt dat succesvolle transformaties vooral gaan draaien om het vinden van een goede balans van de impact die technologische innovaties hebben op burgers en de samenleving. Nu het potentieel van baanbrekende technologieën zoals kunstmatige intelligentie en digitalisering in...
  • Primeur_UMC_Utrecht_laat_grootschalige_impactanalyse_inkoop_uitvoeren.jpg

    Primeur: UMC Utrecht laat grootschalige impactanalyse inkoop uitvoeren

    Het UMC Utrecht wil in 2030 CO ₂ -neutraal en circulair zijn en streeft ernaar om zo duurzaam mogelijk in te kopen. Daarom heeft het UMC Utrecht door adviesbureau CE Delft onderzoek gedaan naar de maatschappelijke impact van alle veertien productgroepen die het ziekenhuis inkoopt, van medisch tot facilitair. Op basis van de milieu-indicatoren klimaat-impact (CO ₂ ), schade aan menselijke gezondheid, schade aan ecosystemen en schade aan grondstoffenbeschikbaarheid is per productgroep een...
  • Kies_eenvoudig_ht_incident_management_systeem_dat_het_beste_bij_jouw_organisatie_past.jpg

    Kies eenvoudig hét incident management systeem dat het beste bij jouw organisatie past

    Sta jij op het punt om een incident management systeem aan te schaffen voor jouw organisatie? En wordt het tijd om een aantal organisaties uit te nodigen voor een demonstraties? Dan is dit het moment om na te denken over de eisen en wensen waar je extra op wilt letten in de toolselectie. De gratis checklist van Infoland helpt jou om jouw top 3 leveranciers te vergelijken en te komen tot de keuze voor het pakket dat het beste bij jouw organisatie past.   Het werkt als volgt: je...
  • Steeds_meer_consumenten_bereid_extra_te_betalen_voor_duurzame_producten_of_diensten.PNG.png

    Steeds meer consumenten bereid extra te betalen voor duurzame producten of diensten

    De bereidheid van consumenten extra te betalen voor duurzame producten stijgt voor het tweede achtereenvolgend jaar: 36% van de Nederlandse consumenten is daartoe bereid. Tegelijkertijd stijgt ook de scepsis: 43% wantrouwt claims over duurzaamheid of maatschappelijk verantwoord ondernemen. Dat blijkt uit Dossier Duurzaam 2018, het jaarlijkse marktonderzoek van b-open en GfK.   Bijna de helft van de Nederlanders (46%) geeft aan dat het duurzame of maatschappelijk verantwoordelijke...
  • luiemanager.png

    De luie manager

    Een slimme manager is lui. Lui zijn vereist dat je dingen loslaat en niet te druk bent, zodat je tijd hebt voor de dingen die ertoe doen. Ik beoog zowel managers als medewerkers te inspireren tot een nieuwe manier van samenwerken, waarbij managers het volledige potentieel van hun medewerkers benutten en zichzelf en hun medewerkers het plezier in het dagelijks werk teruggeven.   Door Martin Waaijer   Ik zie dat managers veel tijd besteden aan werkbesprekingen met...