Kies_eenvoudig_ht_incident_management_systeem_dat_het_beste_bij_jouw_organisatie_past.jpg
Artikel

Kies eenvoudig hét incident management systeem dat het beste bij jouw organisatie past

Sta jij op het punt om een incident management systeem aan te schaffen voor jouw organisatie? En wordt het tijd om een aantal organisaties uit te nodigen voor een demonstraties? Dan is dit het moment om na te denken over de eisen en wensen waar je extra op wilt letten in de toolselectie. De gratis checklist van Infoland helpt jou om jouw top 3 leveranciers te vergelijken en te komen tot de keuze voor het pakket dat het beste bij jouw organisatie past.

 

Het werkt als volgt: je vult drie leveranciers (naar eigen keuze) in die je wilt vergelijken. Vervolgens zet je in de tabellen een kruisje bij de leverancier(s) die aan het betreffende onderdeel voldoet. Bij de kolom ‘belang’ kun je, aan de hand van een score (hoog, middel of laag) aangeven hoe belangrijk het betreffende onderdeel voor jou is.

 

Drie stappen

De checklist is opgedeeld in drie onderdelen, namelijk: gegevens over de leverancier, gegevens over de software (in het algemeen) en gegevens over het incident management systeem.

 

Leveranciers kiezen

Het is bij de keuze van een leverancier niet alleen belangrijk om naar de mogelijkheden van het incident management systeem te kijken, maar ook naar aspecten als betrouwbaarheid, financiële gezondheid, certificeringen, security, privacy en ga zo maar door. Ook moet de leverancier aansluiten bij jouw normen en waarden. De software kan er nog zo mooi en goed uitzien, maar als de organisatie niet bij jouw manier van werken past, zal het ten koste gaan van een goede samenwerking.

 

Algemene software gegevens

Voor je gaat kijken naar het incident management systeem is het ook belangrijk om te kijken naar de algemene software gegevens. Denk hierbij aan zaken als: hoe staat het met het offline gebruik en de toegankelijkheid van de software? Is de software in de cloud (Software as a Service) beschikbaar? Werkt het snel en is het gebruiksvriendelijk? En hoe zit het met de data? Waar en hoe vaak wordt die opgeslagen?

 

Het incident management systeem

Vervolgens ga je kijken naar de specifieke functionaliteiten van het incident management systeem. Om het overzicht te bewaren, zijn de functionaliteiten opgedeeld in vijf onderdelen, namelijk:

1. Het incident management systeem (algemeen)

2. Managementrapportages

3. Het inleggen van een melding

4. Het afhandelen van een melding

5. Het analyseren van een melding

 

En de winnaar is…

Tot slot tel je het aantal kruisjes (per leverancier) bij elkaar op en kun je aan de hand van een top drie bepalen welke leverancier het beste bij jouw organisatie past.

 

Download gratis de checklist op de website van infoland.