Waar_lig_jij_s_nachts_wakker_van.jpg
Blog

Waar lig jij ’s nachts wakker van?

Ik ben altijd gezegend geweest met een nachtrust waar menig slechte slaper jaloers op is. Het duurt nooit lang voor ik in slaap val en 9 van de 10 keer slaap ik netjes door tot de wekker ’s ochtends gaat. Maar nadat ik in februari een gecompliceerde beenbreuk opliep, is mijn nachtrust niet meer wat het was. Naast dat je sowieso niet comfortabel in bed ligt met je been in het gips, word je ’s nachts vaker wakker en duurt het even voor je weer in slaap valt.

 

Want wat doen mensen als ze ’s nachts wakker worden: ze gaan nadenken. Precies wat je niet moet doen. Je gedachten gaan alle kanten op, je denkt na over de dingen die je de volgende dag moet doen, er schiet je ineens iets te binnen wat je was vergeten. Je ligt te malen. Je maakt je zorgen.

 

Vrijwel iedereen die ’s nachts wakker ligt maakt zich ergens druk om. Vaak om gezondheid of familie, maar ook om werk. Heb ik dat project wel juist geïmplementeerd? Ga ik mijn sales target halen? Wat als het bedrijf gehackt wordt? Van dat laatste zie je tegenwoordig steeds meer berichtgeving in de media, van hacks en datalekken bij o.a. makelaars, hotels, onderwijs- en zorginstellingen. Logisch dus dat je je daar als DGA, directeur of manager zorgen om maakt. Als je dit nu leest vraag je je waarschijnlijk ook af: welke maatregelen heeft mijn organisatie daar eigenlijk tegen genomen? En wat kan ik zelf doen om een hack zoveel mogelijk te voorkomen?

 

Wat ik heb geleerd van mijn eigen nachtelijke malen, is dat het weinig zin heeft om je zorgen te maken. Er zijn twee typen problemen: die waar je zelf iets aan kunt doen, en die waar je geen invloed op hebt (zoals bijvoorbeeld het weer). Heb je er geen invloed op? Maak je dan niet druk. Kun je er wél iets aan doen? Steek dan de handen uit de mouwen en ga aan de slag!

 

Voor wat betreft hacks en datalekken is er veel wat jij en je organisatie kunnen doen om ze te voorkomen. Zoals een helder en duidelijk informatiebeveiligingsbeleid, het nemen degelijke technische maatregelen en het betrekken en informeren van medewerkers omtrent hun eigen invloed.

 

Ook zijn er slimme tools beschikbaar die jouw netwerk continu kunnen scannen op dreigingen van buitenaf. Het duurt dan geen maanden voor je ontdekt dat je gehackt bent, maar slechts 50 milliseconden: je kunt dus direct ingrijpen! Natuurlijk hebben we dit bij Smile direct geïmplementeerd en bieden wij dit onze klanten aan. De Smile directrices een goede nachtrust, en, misschien nog wel belangrijker, onze klanten ook. Nu ik nog ;-)

 

Sophie Frijters - Smile