Columns

  • oukepijl.jpg

    Vergeten we de schoonheid van kwaliteit?

    Renco Bakker stelde ooit in een column de prikkelende vraag: ‘Kwaliteitsmanager, wat manage je eigenlijk?’ Kortgeleden kreeg ik in gesprek met een aantal kwaliteitsmanagers een soortgelijke vraag: hoe zou jij in één zin je neefje uitleggen wat kwaliteit is? We kwamen er samen niet echt uit – zeker niet in één zin.    Henk Bobbink laat in het mooie  Perspectieven op kwaliteit  allerlei definities van kwaliteit de revue...
  • PeterStooker.1.jpg

    Over appels en peren gesproken

    Appels moet je vooral niet met peren vergelijken, dat is wat het gezegde ons al decennia lang probeert bij te brengen. Omdat ze dusdanig verschillend zijn heeft vergelijken immers nauwelijks zin en heeft de uitkomst van de vergelijking per definitie betrekkelijk weinig betekenis. Maar zodra innovatie naast continuous improvement komt te liggen zie ik in de dagelijkse praktijk nog steeds heel wat appels die vergeleken worden met peren. Het 3-horizons model is een pragmatisch model dat als...
  • artikel_paul.jpg

    PDCA: Plan Doesn't Change Anything

    Aan plannen maken ontbreekt het in organisaties niet, daar is iedereen wel goed in. Maar de stap erna wordt vaak al lastiger. Een grote groep organisaties deelt plannen pas met medewerkers als ze af zijn. Medewerkers mogen dan vragen stellen, maar een echt gesprek vindt er niet plaats. De uitvoering van plannen in die organisaties verlopen meestal dan ook niet soepel. Als het momentum in het uitvoeringsproces wegvalt, denken medewerkers al snel ‘ik zie wel wanneer er iets over het plan...
  • Hugo_foto_aug2018.1.1.jpg

    Bullshit- en gewone shit

    Gisteravond de Tegenlicht-aflevering gekeken over bullshit-banen. Kort gezegd zijn dat banen die geen of nauwelijks waarde opleveren, sterker nog: die eigenlijk alleen maar kosten veroorzaken. Wat zijn dat voor banen, wie zitten daarin, wat zijn de vereisten en moet je dat willen? Antropoloog David Graeber onderzocht dit fenomeen. De definitie van een bullshitbaan is volgens deze hoogleraar eenvoudig: een baan is een bullshitbaan als degene in die baan zelf van mening is dat het niet...
  • Column_Paul_van_Scherpenzeel_-_Als_je_verandering_wilt_benadruk_dan_wat_blijft.jpg

    Als je verandering wilt, benadruk dan wat blijft

    Iedereen is druk in de weer met veranderingen. Heb je net volgens een nieuwe methodiek leren werken, dan kondigt zich er alweer een volgende en ‘nog betere’ aan. Zelf heb ik tot nu toe in mijn werkend leven Total Quality Management, procesdenken, Business Process Redesign, Six Sigma, Lean en nu Agile werken, zien langskomen. Van elke methodiek steken organisaties ongetwijfeld iets op, maar zijn organisaties door al deze methodieken nu werkelijk wendbaarder geworden? En is de...
  • foto_Sophie_Frijters_column_Marketing_en_kennismanagement_gaan_hand_in_hand.jpg

    Marketing en kennismanagement gaan hand in hand

    Als marketeer bij Smile heb ik een divers takenpallet. Een belangrijke taak die daarbij hoort, wordt nog wel eens vergeten en onderschat: de rol van Huisstijlpolitie. Jawel, mét hoofdletter. Het hebben van een consistente huisstijl is stiekem best belangrijk voor organisaties. Op een consistente manier communiceren in woord en beeld draagt bij aan de professionaliteit en schept vertrouwen naar de buitenwereld. Huisstijl omvat uiteraard het logo, kleurgebruik en lettertypen. Maar ook...
  • Hugo_foto_aug2018.1.jpg

    Tijd voor nog meer verandering

    2019 wordt een jaar waarin nog weer harder een beroep op ondernemingen wordt gedaan. In een zich soms ongecontroleerd ontwikkelende wereld moeten we meer en zwaardere ballen in de lucht houden dan ooit tevoren. Grote en complexe uitdagingen liggen voor ons. Hoe houden we werk in ons land, terwijl we moeilijk aan goede mensen kunnen komen? Hoe kunnen we concurrerender worden, zodat we spelers uit met name Azië op afstand kunnen houden en zelfs werk kunnen ‘reshoren’? Moeten...
  • PeterStooker.jpg

    Operational Excellence? Lees de bijsluiter…

    Iedere bijsluiter bevat altijd twee soorten informatie. Het geeft aan welke kwalen precies aangepakt worden door het middel en een goede bijsluiter geeft ook inzage in de mogelijke bijwerkingen. Geen middel zonder bijwerking en dat geldt zeker ook voor operational excellence. Belangrijk dat deze bijwerkingen binnen organisaties bekend zijn, zodat de impact ervan beperkt blijft.   DOOR PETER STOOKER Toekomstbestendige organisaties zijn gelijktijdig goed in zowel exploitatie...
  • foto_Sophie_Frijters.1.1.jpg

    Voorkom kantoor struggles met meer structuur

    In mijn vorige column benoemde ik al de 5S methode en de KonMari opruimmethode. Bij beiden is het belangrijk om een vaste plek te kiezen waar je items opbergt of opslaat. Als alles een vaste plek heeft, ben je namelijk nooit meer iets kwijt. Zie het als het gereedschapsbord in de schuur bij je (schoon)vader of opa, waarop iedere hamer en moersleutel is afgetekend. Ieder item heeft een vaste plaats, meestal in een ‘serie’, en zolang je iedere schroevendraaier enzovoorts na gebruik...
  • Tony_de_Bree_2019_-_Startup__scale-up_organisatieontwikkeling_vraagt_om_andere_methoden_en_hulpmiddelen.jpg

    Startup & scale-up organisatieontwikkeling vraagt om andere methoden en hulpmiddelen

    Veel populaire methoden en hulpmiddelen zoals Lean en Agile en Business Model Canvas (BMC) zijn ontwikkeld voor en door grote organisaties. Startups, scale-ups en familiebedrijven hebben, zoals Tony de Bree in dit eerste blog uitlegt, hele andere hulpmiddelen en modellen nodig.   Een groot gedeelte van mijn werkzame leven heb ik voor grote organisaties gewerkt, waaronder de Universiteit Leiden en 26 jaar bij Amro en de ABN Amro. In die grote organisatie-wereld zijn we gewend om...
  • Hugo_foto_aug2018.jpg

    Met sprongen vooruit!

    Nooit eerder was ons vakgebied zo in beweging. Zoals Cees Beek al stelde in de vorige editie van dit magazine, wordt dit VUCA-tijdperk gekenmerkt door veel meer onzekerheden en volgen de ontwikkelingen elkaar razendsnel en soms chaotisch op. Organisaties worden lerende organisaties waar ‘denken’ weer aan ‘doen’ gekoppeld is. De kwaliteitsmanager zal zich hier moeten richten op het lerend vermogen van de medewerker en daarmee van het bedrijf, op samenwerking en op...
  • foto_Sophie_Frijters.1.jpg

    Hoe de 5S methode en KonMari je werkplek helpen opschonen

    Wie geïnteresseerd is in minimalisme en zich ooit heeft verdiept in efficiënt opruimen kent haar naam vast wel: Marie Kondo, Japans opruimgoeroe en grondlegger van de KonMari methode. Haar filosofie gaat niet zozeer over spullen wegdoen, maar juist kritisch kijken naar welke spullen je wil houden. Iets wat ook in de (eveneens Japanse) 5S methode terugkomt – alleen dat bewaren wat je gebruikt en het een vaste plek geven. KonMari richt zich op woningen en 5S is ontstaan in een...
  • Arthur.jpg

    Topleider, geef je bloot!

    Ga je als topleider voor een transformatieproces van de organisatie, waarbij persoonlijke transformatie van iedereen noodzakelijk is, bijvoorbeeld in een beweging naar meer Samensturing? Heb dan ook het lef om daar stappen in te zetten -en zo een voorbeeld te zijn voor anderen. Of: als je als topleider die voorbeeldrol niet in ieders ogen vervult, je daarop te laten aanspreken. Het voorleven van de organisatiefilosofie Om met blijvend succes in een organisatie over te gaan op...
  • foto_Sophie_Frijters.jpg

    Weet jij wie jouw hardloopronde mag zien?

    Als medewerker van Smile ben ik me iedere dag meer bewust van privacy, de AVG/GDPR en hoe organisaties hier mee om gaan. Zo las ik laatst een artikel op De Correspondent, platform voor onafhankelijke journalistiek: “Zo haalden we binnen 2 minuten staatsgeheimen uit een fitness-app”. Wat bleek: hardloop- en fietsrondes rondom militaire basissen waren publiekelijk zichtbaar op diverse fitness-apps en via de gekoppelde profielen was relatief simpel te achterhalen wie de loper of...
  • 3._Robert_Borkes.JPG.jpg

    Samensturing, de taal van succesvol veranderen

    Veranderen kost energie, en dat is logisch want we zetten immers een proces in beweging om van situatie A naar situatie B te komen. Waarbij de gewenste situatie B het doel is omdat deze naar aller waarschijnlijkheid een organisatieverbetering is en meer waarde toegevoegd voor de klant. Belangrijk is daarbij dat we effectief omgaan met onze energie om het doel “situatie B” te bereiken, want als onze energie voortijdig op is bereiken we ons doel te laat of helemaal niet, waardoor...
  • Rianca_landscape.jpg

    Samen sturen op kwaliteit?

    Weet u nog, het jaarcongres Kwaliteit van 15 mei jl.? Wat mij het meest bij bleef, is dat eigenlijk niemand zich meer kwaliteitsmanager durft te noemen.   Hoe zit het eigenlijk met de toekomst van de kwaliteitsmanager als kwaliteit een gedeelde verantwoordelijkheid wordt (als het dat al niet had moeten zijn...)? Moeten we de kwaliteitsmanager dan maar afschaffen? Hoe kun je nu als kwaliteitsmanager al een slag maken naar meer gedeelde verantwoordelijkheid? Daarover meer in dit...
  • foto_harmen.jpg

    Een sociaal kwaliteitssysteem: hoe ziet dat eruit in de praktijk?

    Zou u als kwaliteitsmanager of QHSE-manager ook meer draagvlak willen zien voor uw kwaliteitsmanagementsysteem? U bent niet de enige: het is een grote uitdaging binnen veel organisaties om kwaliteitsmanagement aan te sluiten bij de dagelijkse gang van zaken.   Iedereen zou zijn managementsysteem wel pragmatischer en socialer willen inrichten. Maar hoe ziet zo’n sociaal kwaliteitssysteem eruit? In deze blog behandel ik 4 kernelementen van een sociaal kwaliteitssysteem....
  • Matthijs_Dierick_2018.jpg

    Leiderschap past niet in een Excelsheet

    Nu leiderschap prominent benoemd wordt in de ISO-managementsysteemnormen, wordt goed zichtbaar dat veel managers en directies moeite hebben met dit begrip. Op de vraag aan een directeur of manager of ze leiderschap tonen, komt altijd een bevestigend antwoord. Ik ben tot het inzicht gekomen dat ze in veruit de meeste gevallen managers zijn en geen leiders. Het begrip leiderschap biedt volop gelegenheid om boeken vol over te schrijven. In mijn optiek gaat leiderschap over het hebben van...
  • guidothys_1428333169_96.jpg

    Klantwaarde en de nieuwe kleren van de keizer

    Beauty is in the eye of the beholder ; schoonheid ontstaat in de ogen van de waarnemer. Ik heb nog niemand ontmoet die het daar niet mee eens is. Heel anders wordt het wanneer je hetzelfde principe toepast op het creëren van waarde voor de klant. Iedereen begint dan te steigeren, te huppelen en laterale arabesken te dansen om vooral niet tot de kern van de zaak te komen.   Klantwaarde, in de betekenis van waarde voor (!) de klant, is de motor van de economie. Een leverancier...
  • Gerard_Berendsen.jpg

    Tijd voor de Baron van Münchhausen?

    Als beroepsgenoten onder elkaar zijn we kritisch. En terecht, wij staan immers voor kwaliteit. Dat is ons vak en onze toewijding. Noem het onze kernkwaliteit.   Bedenker van de term kernkwadranten en schrijver van het gelijknamige boek,  Daniel Ofman , gaf echter al aan dat teveel inzetten van je kernkwaliteit een valkuil kan zijn. Toewijding wordt dan fanatisme en leidt tot onbegrip. Dat is ook het geval met de ISO 9001-norm door te veel regeltjes en te veel detail....