Columns

  • oukepijl.1.1.jpg

    Fouten maken moet kunnen?

    Op 18 februari jl. maakte NASA’s Perseverance een touchdown op Mars. De spannendste fase in de reis naar de rode planeet op tweehonderd miljoen kilometer afstand van de aarde. Signalen van het ruimtevoertuig zijn 11 minuten onderweg, waardoor bijsturen onmogelijk is. Het ruimtevoertuig met de Perseverance aan boord moet de landing helemaal op eigen kracht uitvoeren. NASA noemt dit de ‘seven minutes of terror’. Allereerst de Entry-fase in de Marsatmosfeer, met een...
  • matthijs_dierick.1.jpg

    Heb het nooit meer over ISO

    Deze week ben ik het weer tegengekomen: een aantal deelnemers van een organisatie (allemaal met een kwaliteitsfunctie), die het enorm moeilijk vinden het belang van de ISO-normen voor de organisatie voor het voetlicht van de collega’s te brengen. ‘ISO wordt alleen maar gezien als ballast’ of ‘ISO staat naast de bedrijfsvoering.’ De deelnemers hadden de ISO-normen van tevoren goed bestudeerd, maar konden het belang van die tekst absoluut niet doorvertalen naar de...
  • susanne_nieuwsbrief.jpg

    Meningen en gevoelens zijn ook feiten

    De laatste tijd worden, met name in diverse social media, wetenschappelijke feiten gezien als ‘ook maar gewoon een mening’. Wees gerust beste lezer, deze discussie gaan we hier niet bespreken, maar het bracht me wel op een ander punt waar regelmatig verwarring ontstaat over feiten en meningen of gevoelens, namelijk tijdens onze Job Relations trainingen.   Tijdens deze trainingen leren leidinggevenden onder andere hoe ze met de 4-stappen methode van Job Relations...
  • Kees_de_Vaal.jpg

    Kwaliteit van de politiek

    Een Rijnlands kernwoord bij alles wat we doen, maar zeker ook in de politiek, is ‘vertrouwen’. Wanneer systemen gebouwd worden op wantrouwen, gaat het fout. De Toeslagenaffaire heeft dat erg duidelijk gemaakt. Er zijn gelukkig lichtpuntjes: het schijnt dat de nieuwe Omgevingswet die in 2022 van kracht wordt, uitgaat van vertrouwen. Er is nog hoop… Immers de basisgedachte is dat je pas vertrouwen van mensen krijgt als je het zelf eerst geeft.   Waar is vertrouwen...
  • underpromising.jpg

    Underpromising

    Kent u dat? Iemand belooft u morgen te leveren, u rekent daar op, maar het lukt toch niet. U heeft voor niets op de zending staan wachten, misschien wel vervolgstappen ingepland, wellicht op basis hiervan aan uw klanten ook weer een levertijd toegezegd.    Maar natuurlijk kent u dat: we kennen het allemaal want het is staande praktijk. En ja, natuurlijk zijn er die omstandigheden die uw leverancier niet in de hand heeft (…): de postbezorgers zijn druk, het plansysteem...
  • matthijs_dierick.1.jpg

    Wetgeving en ISO 9001

    Laatst hoorde ik hem weer: ‘Zelfs betonnen reddingsvesten kun je ISO 9001 laten certificeren’. Dubbel Neen! Ten eerste: ISO 9001 certificeert geen producten, maar zegt iets over de processen van een organisatie. Dus het zou moeten zijn: ‘De productie van betonnen reddingsvesten’. Ten tweede: de norm stelt dat producten moeten voldoen aan de eisen van de klant én aan de eisen van de van toepassing zijnde wet- en regelgeving. Nu kan het zijn dat uw klant een...
  • Kees_de_Vaal.jpg

    Rijnlands formeren

    Het Rijnlands denken past bij onze volksaard. Toch is sinds pakweg 1980 veel Angelsaksische aanpak ons land binnengeslopen, onder het mom van neoliberalisme. Bij veel bedrijven werd de aandeelhouder belangrijker dan de klant. Controle kwam in plaats van vertrouwen. Bij de overheid werd New Public Management bedacht, waarmee beoogd werd meer bedrijfsmatig te denken (zuinig, doelmatig, doeltreffend). Het werkte soms, maar vaker niet: de overheid is immers geen bedrijf. De grote hoeveelheid...
  • Hugo_foto_2020_a.1.jpg

    Tien beetjes harder

    ‘Beleggingsrobots zijn niet meer te stoppen’, kopt vandaag het FD. ‘Volautomatisch beleggen wordt de norm voor kleine investeerders. Al zijn er nog wel wat hobbels te nemen. De toezichthouder ligt dwars en banken weten nog niet goed hoe ze de nieuwe techniek moeten inzetten.’ Ik snap ‘m wel: ook beleggen is er eentje die we moeten schrappen uit het rijtje van menselijke vaardigheden. Althans: als je het echt goed wil doen. Het voorspellen van het...
  • susanne_nieuwsbrief.jpg

    De kunst van verandering

    In bijna elke training zit er wel eentje. Leunend achterover, met een sceptische blik onderzoekend wat zij deze week komt doen en wat hij daar nou aan zou kunnen hebben. Want iemand inwerken doet hij al jaren, en hoewel dat bij de één stukken sneller en makkelijk gaat dan bij de ander, lukt het op den duur toch om het werk aan te leren aan een nieuwe collega. Oké, vaak maken die nieuwen fouten, maar dat komt omdat je eerst jaren ervaring moet hebben om de kneepjes van...
  • matthijs_dierick.1.jpg

    Heeft u competente medewerkers?

    Zijn uw medewerkers competent? Ja? Hoe weet u dat? Competentie lijkt een vanzelfsprekendheid en veel bedrijven komen niet verder dan het benoemen van een aantal opleidingen of trainingen die medewerkers moeten hebben. Kijken we naar de ISO-definitie van competentie, dan lezen we: ‘Het vermogen om kennis en vaardigheden toe te passen om beoogde resultaten te bereiken’. Nou kan ik vol trots verkondigen dat ik gedurende mijn studies menig uur in laboratoria heb doorgebracht. Ik heb...
  • matthijs_dierick.1.jpg

    Heeft 2020 kwaliteit geleverd?

    Nou, 2020 was een heel bijzonder jaar. Ik kan me niet voorstellen dat er ook maar één onder u is die kan stellen dat het afgelopen jaar geen bijzonderheden bevatten en dat u rustig verder hebt kunnen gaan met waar u mee bezig was. Ik denk dat de ISO-managementsysteemnormen een aantal mooie handvatten hebben gegeven die u afgelopen jaar heeft kunnen gebruiken:   Leverde de COVID-19-pandemie alleen maar risico’s op? Ik denk dat het ook kansen voor een aantal...
  • marcvanberkel.jpg

    Interne audits anno 2025

    Afgelopen maanden hebben we laten zien dat interne audits van managementsystemen in een kantooromgeving prima op afstand gedaan kunnen worden. Veel informatie en registraties zijn digitaal beschikbaar, waardoor zo’n audit ook nog eens vlot verloopt. Met het tempo van digitalisering, de ontwikkeling van bots en Artificial Intelligence (AI) vraag ik me wel af: is er over een jaar of vijf nog menselijke interactie nodig voor dit soort audits?   De ISO 19011 omschrijft een audit...
  • Hugo_foto_2020_a.1.jpg

    Andere betere tijden

    In de laatste column van het jaar ligt het – zeker nu – voor de hand om terug te kijken op een bizar jaar en vooruit te kijken naar betere tijden. Ik waag me echter niet aan een voorspelling, althans niet voor de korte termijn. Betere tijden gaan komen, maar wanneer is nu nog een vraag. Andere tijden zijn en blijven het zeker: ook wanneer we over een doeltreffend vaccin beschikken. Want we staan met z’n allen voor een nog veel grotere uitdaging: het redden van onze...
  • matthijs_dierick.1.jpg

    Worden uw klanten ook blij van uw KPI’s?

    Geen organisatie zonder KPI’s: Key Performance Indicators. Zoals de term al aangeeft zijn dit kennelijk de belangrijkste indicatoren waar een organisatie op stuurt. Nu schrijf ik alle columns altijd vanuit het perspectief van ISO-normen en managementsystemen. Alle normen en systemen die hierover gaan, gaan eigenlijk over van alles, behalve over financiën.   Een prestatie-indicator moet iets zeggen over uw prestaties, logisch toch? Laten we nu eens kijken vanuit het...
  • ceesbeek.jpg

    Werkgeluk

    Zoals waarschijnlijk iedereen wel weet is ‘kwaliteit’ op zich een leeg begrip dat betekenis krijgt vanuit diverse aspecten en dimensies, toegepast op verschillende niveaus en objecten. Zo kunnen we spreken over de kwaliteit van een product, proces of organisatie. Momenteel staat de kwaliteit van arbeid meer in de belangstelling.   Deze aandacht heeft te maken met de zoektocht naar antwoorden op de huidige vluchtige, onzekere, complexe en dubbelzinnige wereld (VUCA) en...
  • matthijs_dierick.1.jpg

    Valideren van processen: vaak niet nodig

    We hebben het even niet over ontwerpprocessen, maar over productieprocessen. De ISO 9001:2015-norm stelt het volgende in paragraaf 8.5.1: ‘De organisatie moet de productie en het leveren van diensten onder beheerste omstandigheden implementeren. Beheerste omstandigheden moeten, voor zover van toepassing, bestaan uit: (…) de validatie en periodieke hervalidatie van het vermogen van de processen voor productie en het leveren van diensten om geplande resultaten te behalen, waar de...
  • Hugo_foto_2020_a.1.jpg

    De zorg heeft de toekomst

    ‘Dit jaar ongekende volumekrimp in de zorg’ kopte op 21 juli een bericht van het Economisch Bureau van ING. ‘De coronacrisis laat diepe sporen na in de zorg. Na de massale uitval van vraag én aanbod in maart en april is het opstarten van de reguliere zorg nog volop gaande. Daarbij beperkt de anderhalvemeterrichtlijn de totale zorgcapaciteit. Een terugkeer naar volledige benutting van de zorgcapaciteit zal pas plaatsvinden wanneer een vaccin beschikbaar is....
  • foto_elizehulscher.jpg

    Digitaal kwaliteitsmanagement: camera aan, microfoon uit

    Vanaf het moment dat we elkaar niet meer live konden ontmoeten, is ook de wereld van de meeste kwaliteitsprofessionals aanzienlijk veranderd. Na de eerste weken thuis, wachtend op de dagelijkse berichten over coronaslachtoffers, gingen veel mensen weer aan de slag. In eerste instantie met beperkte mogelijkheden om contact te houden met het bedrijf, maar dat verbeterde snel. Heel werkend Nederland ging in enkele weken om, van analoog naar digitaal werken. Digitale vergaderkanalen, zoals...
  • bertus_kroonendijk.jpg

    Het nieuwe normaal begint nu

    Op het moment van schrijven (red.: juli 2020) gaat het met de besmettings- en ziekenhuiscijfers gelukkig de goede kant op. De genomen maatregelen tijdens de ‘intelligente lockdown’ blijken te werken. De overheid heeft de maatregelen stapsgewijs versoepeld en eenieder kan weer profiteren van ‘herwonnen’ vrijheden. Helemaal fijn nu het vakantieseizoen begint. En toch is het virus niet weg en is er een risico dat het aantal besmettingen weer kan oplaaien. Zoals recent in...
  • matthijs_dierick.1.jpg

    Laat interne audits eens iets zinnigs opleveren

    Voor veel organisaties is de toegevoegde waarde van interne audits niet zo groot. Hoe komt dat? Wat ik waarneem is dat heel veel interne audits zich enkel en alleen richten op compliance: voldoen we aan de regels (eigen regels, normeisen). Als we willen blijven voldoen aan de eisen, blijven we doen wat we doen. Regeltjes zijn om van af te wijken.   Wellicht een wat vreemde uitspraak van een auditor. Maar het gaat om het volgende. Als we kijken naar de essentie van elke...