Columns

  • Column_Cees.jpg

    Betrokkenheid en binding

    In zijn column in het magazine van Kwaliteit in Bedrijf schrijft Kees de Vaal dat een gemeenschappelijk gedragen doel een van de vier cruciale factoren is van een Rijnlandse organisatie. Ook Rianca Evers-den Ouden geeft in haar boek over Samensturing aan dat een collectief doel de medewerkers moet verbinden. Samensturing gaat ervan uit dat mensen in organisaties tot hun recht komen en effectief en bevlogen worden als ze met elkaar én met een collectief doel verbonden zijn.   De...
  • Hugo_foto_aug2018.1.1.1.jpg

    Geen sexy onderwerp

    De transformatie van ons vakgebied – van kwaliteitsmanager naar QHSE/MVO/BCM-officer – is volop gaande. Niet voor niets dat de artikelen in Kwaliteit in Bedrijf in toenemende mate betrekking hebben op zaken die we nog niet zo heel lang geleden als ‘buiten de scope van onze span of control’ beschouwden. Maakt dat het vak belangrijker? Absoluut, want zo wordt de kwaliteitsmanager van weleer partner in de business. Hij krijgt het niet drukker – want...
  • Sophie_Frijters_-_column_kwaliteit_in_bedrijf_-_Focus_Wat_doe_je_wl_en_wat_doe_je_niet.jpg

    Focus! Wat doe je wél en wat doe je niet?

    De zomervakantie is voorbij en de herfst doet langzaamaan zijn intrede. De meeste collega’s zijn al terug van vakantie, anderen (waar ik er een van ben) gaan buiten de schoolvakanties weg. Op LinkedIn zie ik ieder jaar weer dat veel vakantiegangers hun vrije weken benutten om boeken te lezen. Niet alleen de laatste thrillers van Tess Gerritsen en Nicci French komen voorbij, maar ook de  laatste selectie aan managementboeken. Vooral populair was het boek ‘Focus AAN/UIT’...
  • Column_Peter_Stooker_-_De_waarde_van_stoppen.jpg

    De waarde van stoppen

    Tijdig, weloverwogen en doortastend aanpassen aan veranderende omstandigheden  – dat was, is en blijft een kerncompetentie van toekomstbestendige wendbare ondernemingen. Aanpassen is een mix van starten, bijsturen en… stoppen. Van deze drie is stoppen in heel wat bedrijven het minst ontwikkeld en ook het minst populair. Hoe komt dat en wat is eigenlijk de waarde van stoppen?   DOOR PETER STOOKER   Aan een dood paard moet je niet meer trekken, die...
  • iStock-913175416.jpg

    Sturen op tekorten of op talenten?

    Wat is waarschijnlijk inspirerender? Focussen op tekorten van medewerkers om die te kunnen verbeteren? Of het beste uit hen halen door te zoeken naar hun talenten? Het antwoord is even logisch als de praktijk weerbarstig. We groeien namelijk letterlijk op in een omgeving waarin het normaal is vanuit tekorten of problemen te redeneren. Dit levert dan per definitie conservatieve resultaten op, je haalt immers hooguit 100% van de mogelijkheden die er al waren … Leidinggevenden zouden...
  • disruptie.1.jpg

    Disruptie-inflatie

    Elke tijd kent zijn eigen buzzwords en het ene is een langer leven beschoren dan het andere. Dat heeft veel te maken met de hoeveelheid aandacht die er door de hype-industrie aan wordt besteed. Managementboeken van (zelfbenoemde) goeroes over een onderwerp, congressen en symposia zorgen ervoor dat een groot deel van de media in beslag wordt genomen door een bepaald onderwerp dat daarmee de ‘talk of the town’ wordt. Een buzzword blijft uiteraard niet eeuwig trending en dus trekt...
  • Wat_een_gebroken_been_en_self-assessments_gemeen_hebben_-_foto_Sophie_Frijters.1.jpg

    Wat een gebroken been en self-assessments gemeen hebben

    Progressie boek je in kleine stappen. Hoe graag we onze doelen met grote sprongen willen bereiken, ervaring leert dat je juist door kleinere stappen te nemen sneller en beter je doel bereikt.   Wie mijn vorige column heeft gelezen, weet dat ik herstellende ben van een gecompliceerde beenbreuk. Een goed voorbeeld van hoe je met kleine stappen veel vooruitgang boekt! Na twee maanden niet mogen (en kunnen lopen) start je voorzichtig met het belasten van je been. Je doet alles met...
  • proceseigenaar_plaat.jpg

    Proceseigenaar: It’s not just a badge of honour

    Al enige decennia proberen organisaties Business Process Management (BPM) te implementeren en hiermee een verandering door te voeren om meer inzicht en grip te krijgen op de processen binnen hun organisaties. De vraag is of het ook echt is gelukt om het proces denken te implementeren in organisaties?     Horizontaal versus verticaal organiseren Er zijn legio voorbeelden waar proces denken succesvol is ingevoerd, met name bij overheden en gemeentelijke instellingen....
  • arnoschilders.jpg

    DMS of BMS? Een wereld van verschil!

    Heeft u een Document Managementsysteem (DMS) of een Business Managementsysteem (BMS)? En weet u ook het verschil daartussen? Nou, dat verschil is in de praktijk ontzettend groot kan ik u vertellen. In deze blog zet ik de verschillen uiteen en laat ik zien wat het voor uw organisatie kan betekenen.    Ik ben in de praktijk nogal wat managementsystemen tegengekomen en het verbaast me soms hoe beperkt sommige van deze systemen zijn. Tijdens een beursdeelname hoorde ik een...
  • Waar_lig_jij_s_nachts_wakker_van.jpg

    Waar lig jij ’s nachts wakker van?

    Ik ben altijd gezegend geweest met een nachtrust waar menig slechte slaper jaloers op is. Het duurt nooit lang voor ik in slaap val en 9 van de 10 keer slaap ik netjes door tot de wekker ’s ochtends gaat. Maar nadat ik in februari een gecompliceerde beenbreuk opliep, is mijn nachtrust niet meer wat het was. Naast dat je sowieso niet comfortabel in bed ligt met je been in het gips, word je ’s nachts vaker wakker en duurt het even voor je weer in slaap valt.   Want wat...
  • oukepijl.jpg

    Vergeten we de schoonheid van kwaliteit?

    Renco Bakker stelde ooit in een column de prikkelende vraag: ‘Kwaliteitsmanager, wat manage je eigenlijk?’ Kortgeleden kreeg ik in gesprek met een aantal kwaliteitsmanagers een soortgelijke vraag: hoe zou jij in één zin je neefje uitleggen wat kwaliteit is? We kwamen er samen niet echt uit – zeker niet in één zin.    Henk Bobbink laat in het mooie  Perspectieven op kwaliteit  allerlei definities van kwaliteit de revue...
  • PeterStooker.1.jpg

    Over appels en peren gesproken

    Appels moet je vooral niet met peren vergelijken, dat is wat het gezegde ons al decennia lang probeert bij te brengen. Omdat ze dusdanig verschillend zijn heeft vergelijken immers nauwelijks zin en heeft de uitkomst van de vergelijking per definitie betrekkelijk weinig betekenis. Maar zodra innovatie naast continuous improvement komt te liggen zie ik in de dagelijkse praktijk nog steeds heel wat appels die vergeleken worden met peren. Het 3-horizons model is een pragmatisch model dat als...
  • artikel_paul.jpg

    PDCA: Plan Doesn't Change Anything

    Aan plannen maken ontbreekt het in organisaties niet, daar is iedereen wel goed in. Maar de stap erna wordt vaak al lastiger. Een grote groep organisaties deelt plannen pas met medewerkers als ze af zijn. Medewerkers mogen dan vragen stellen, maar een echt gesprek vindt er niet plaats. De uitvoering van plannen in die organisaties verlopen meestal dan ook niet soepel. Als het momentum in het uitvoeringsproces wegvalt, denken medewerkers al snel ‘ik zie wel wanneer er iets over het plan...
  • Hugo_foto_aug2018.1.1.jpg

    Bullshit- en gewone shit

    Gisteravond de Tegenlicht-aflevering gekeken over bullshit-banen. Kort gezegd zijn dat banen die geen of nauwelijks waarde opleveren, sterker nog: die eigenlijk alleen maar kosten veroorzaken. Wat zijn dat voor banen, wie zitten daarin, wat zijn de vereisten en moet je dat willen? Antropoloog David Graeber onderzocht dit fenomeen. De definitie van een bullshitbaan is volgens deze hoogleraar eenvoudig: een baan is een bullshitbaan als degene in die baan zelf van mening is dat het niet...
  • Column_Paul_van_Scherpenzeel_-_Als_je_verandering_wilt_benadruk_dan_wat_blijft.jpg

    Als je verandering wilt, benadruk dan wat blijft

    Iedereen is druk in de weer met veranderingen. Heb je net volgens een nieuwe methodiek leren werken, dan kondigt zich er alweer een volgende en ‘nog betere’ aan. Zelf heb ik tot nu toe in mijn werkend leven Total Quality Management, procesdenken, Business Process Redesign, Six Sigma, Lean en nu Agile werken, zien langskomen. Van elke methodiek steken organisaties ongetwijfeld iets op, maar zijn organisaties door al deze methodieken nu werkelijk wendbaarder geworden? En is de...
  • foto_Sophie_Frijters_column_Marketing_en_kennismanagement_gaan_hand_in_hand.jpg

    Marketing en kennismanagement gaan hand in hand

    Als marketeer bij Smile heb ik een divers takenpallet. Een belangrijke taak die daarbij hoort, wordt nog wel eens vergeten en onderschat: de rol van Huisstijlpolitie. Jawel, mét hoofdletter. Het hebben van een consistente huisstijl is stiekem best belangrijk voor organisaties. Op een consistente manier communiceren in woord en beeld draagt bij aan de professionaliteit en schept vertrouwen naar de buitenwereld. Huisstijl omvat uiteraard het logo, kleurgebruik en lettertypen. Maar ook...
  • Hugo_foto_aug2018.1.jpg

    Tijd voor nog meer verandering

    2019 wordt een jaar waarin nog weer harder een beroep op ondernemingen wordt gedaan. In een zich soms ongecontroleerd ontwikkelende wereld moeten we meer en zwaardere ballen in de lucht houden dan ooit tevoren. Grote en complexe uitdagingen liggen voor ons. Hoe houden we werk in ons land, terwijl we moeilijk aan goede mensen kunnen komen? Hoe kunnen we concurrerender worden, zodat we spelers uit met name Azië op afstand kunnen houden en zelfs werk kunnen ‘reshoren’? Moeten...
  • PeterStooker.jpg

    Operational Excellence? Lees de bijsluiter…

    Iedere bijsluiter bevat altijd twee soorten informatie. Het geeft aan welke kwalen precies aangepakt worden door het middel en een goede bijsluiter geeft ook inzage in de mogelijke bijwerkingen. Geen middel zonder bijwerking en dat geldt zeker ook voor operational excellence. Belangrijk dat deze bijwerkingen binnen organisaties bekend zijn, zodat de impact ervan beperkt blijft.   DOOR PETER STOOKER Toekomstbestendige organisaties zijn gelijktijdig goed in zowel exploitatie...
  • foto_Sophie_Frijters.1.1.jpg

    Voorkom kantoor struggles met meer structuur

    In mijn vorige column benoemde ik al de 5S methode en de KonMari opruimmethode. Bij beiden is het belangrijk om een vaste plek te kiezen waar je items opbergt of opslaat. Als alles een vaste plek heeft, ben je namelijk nooit meer iets kwijt. Zie het als het gereedschapsbord in de schuur bij je (schoon)vader of opa, waarop iedere hamer en moersleutel is afgetekend. Ieder item heeft een vaste plaats, meestal in een ‘serie’, en zolang je iedere schroevendraaier enzovoorts na gebruik...
  • Tony_de_Bree_2019_-_Startup__scale-up_organisatieontwikkeling_vraagt_om_andere_methoden_en_hulpmiddelen.jpg

    Startup & scale-up organisatieontwikkeling vraagt om andere methoden en hulpmiddelen

    Veel populaire methoden en hulpmiddelen zoals Lean en Agile en Business Model Canvas (BMC) zijn ontwikkeld voor en door grote organisaties. Startups, scale-ups en familiebedrijven hebben, zoals Tony de Bree in dit eerste blog uitlegt, hele andere hulpmiddelen en modellen nodig.   Een groot gedeelte van mijn werkzame leven heb ik voor grote organisaties gewerkt, waaronder de Universiteit Leiden en 26 jaar bij Amro en de ABN Amro. In die grote organisatie-wereld zijn we gewend om...