Columns

  • foto_Sophie_Frijters.1.jpg

    Hoe de 5S methode en KonMari je werkplek helpen opschonen

    Wie geïnteresseerd is in minimalisme en zich ooit heeft verdiept in efficiënt opruimen kent haar naam vast wel: Marie Kondo, Japans opruimgoeroe en grondlegger van de KonMari methode. Haar filosofie gaat niet zozeer over spullen wegdoen, maar juist kritisch kijken naar welke spullen je wil houden. Iets wat ook in de (eveneens Japanse) 5S methode terugkomt – alleen dat bewaren wat je gebruikt en het een vaste plek geven. KonMari richt zich op woningen en 5S is ontstaan in een...
  • Arthur.jpg

    Topleider, geef je bloot!

    Ga je als topleider voor een transformatieproces van de organisatie, waarbij persoonlijke transformatie van iedereen noodzakelijk is, bijvoorbeeld in een beweging naar meer Samensturing? Heb dan ook het lef om daar stappen in te zetten -en zo een voorbeeld te zijn voor anderen. Of: als je als topleider die voorbeeldrol niet in ieders ogen vervult, je daarop te laten aanspreken. Het voorleven van de organisatiefilosofie Om met blijvend succes in een organisatie over te gaan op...
  • foto_Sophie_Frijters.jpg

    Weet jij wie jouw hardloopronde mag zien?

    Als medewerker van Smile ben ik me iedere dag meer bewust van privacy, de AVG/GDPR en hoe organisaties hier mee om gaan. Zo las ik laatst een artikel op De Correspondent, platform voor onafhankelijke journalistiek: “Zo haalden we binnen 2 minuten staatsgeheimen uit een fitness-app”. Wat bleek: hardloop- en fietsrondes rondom militaire basissen waren publiekelijk zichtbaar op diverse fitness-apps en via de gekoppelde profielen was relatief simpel te achterhalen wie de loper of...
  • 3._Robert_Borkes.JPG.jpg

    Samensturing, de taal van succesvol veranderen

    Veranderen kost energie, en dat is logisch want we zetten immers een proces in beweging om van situatie A naar situatie B te komen. Waarbij de gewenste situatie B het doel is omdat deze naar aller waarschijnlijkheid een organisatieverbetering is en meer waarde toegevoegd voor de klant. Belangrijk is daarbij dat we effectief omgaan met onze energie om het doel “situatie B” te bereiken, want als onze energie voortijdig op is bereiken we ons doel te laat of helemaal niet, waardoor...
  • Rianca_landscape.jpg

    Samen sturen op kwaliteit?

    Weet u nog, het jaarcongres Kwaliteit van 15 mei jl.? Wat mij het meest bij bleef, is dat eigenlijk niemand zich meer kwaliteitsmanager durft te noemen.   Hoe zit het eigenlijk met de toekomst van de kwaliteitsmanager als kwaliteit een gedeelde verantwoordelijkheid wordt (als het dat al niet had moeten zijn...)? Moeten we de kwaliteitsmanager dan maar afschaffen? Hoe kun je nu als kwaliteitsmanager al een slag maken naar meer gedeelde verantwoordelijkheid? Daarover meer in dit...
  • foto_harmen.jpg

    Een sociaal kwaliteitssysteem: hoe ziet dat eruit in de praktijk?

    Zou u als kwaliteitsmanager of QHSE-manager ook meer draagvlak willen zien voor uw kwaliteitsmanagementsysteem? U bent niet de enige: het is een grote uitdaging binnen veel organisaties om kwaliteitsmanagement aan te sluiten bij de dagelijkse gang van zaken.   Iedereen zou zijn managementsysteem wel pragmatischer en socialer willen inrichten. Maar hoe ziet zo’n sociaal kwaliteitssysteem eruit? In deze blog behandel ik 4 kernelementen van een sociaal kwaliteitssysteem....
  • Matthijs_Dierick_2018.jpg

    Leiderschap past niet in een Excelsheet

    Nu leiderschap prominent benoemd wordt in de ISO-managementsysteemnormen, wordt goed zichtbaar dat veel managers en directies moeite hebben met dit begrip. Op de vraag aan een directeur of manager of ze leiderschap tonen, komt altijd een bevestigend antwoord. Ik ben tot het inzicht gekomen dat ze in veruit de meeste gevallen managers zijn en geen leiders. Het begrip leiderschap biedt volop gelegenheid om boeken vol over te schrijven. In mijn optiek gaat leiderschap over het hebben van...
  • guidothys_1428333169_96.jpg

    Klantwaarde en de nieuwe kleren van de keizer

    Beauty is in the eye of the beholder ; schoonheid ontstaat in de ogen van de waarnemer. Ik heb nog niemand ontmoet die het daar niet mee eens is. Heel anders wordt het wanneer je hetzelfde principe toepast op het creëren van waarde voor de klant. Iedereen begint dan te steigeren, te huppelen en laterale arabesken te dansen om vooral niet tot de kern van de zaak te komen.   Klantwaarde, in de betekenis van waarde voor (!) de klant, is de motor van de economie. Een leverancier...
  • Gerard_Berendsen.jpg

    Tijd voor de Baron van Münchhausen?

    Als beroepsgenoten onder elkaar zijn we kritisch. En terecht, wij staan immers voor kwaliteit. Dat is ons vak en onze toewijding. Noem het onze kernkwaliteit.   Bedenker van de term kernkwadranten en schrijver van het gelijknamige boek,  Daniel Ofman , gaf echter al aan dat teveel inzetten van je kernkwaliteit een valkuil kan zijn. Toewijding wordt dan fanatisme en leidt tot onbegrip. Dat is ook het geval met de ISO 9001-norm door te veel regeltjes en te veel detail....