Columns

  • matthijs_dierick.1.jpg

    Valideren van processen: vaak niet nodig

    We hebben het even niet over ontwerpprocessen, maar over productieprocessen. De ISO 9001:2015-norm stelt het volgende in paragraaf 8.5.1: ‘De organisatie moet de productie en het leveren van diensten onder beheerste omstandigheden implementeren. Beheerste omstandigheden moeten, voor zover van toepassing, bestaan uit: (…) de validatie en periodieke hervalidatie van het vermogen van de processen voor productie en het leveren van diensten om geplande resultaten te behalen, waar de...
  • Hugo_foto_2020_a.1.jpg

    De zorg heeft de toekomst

    ‘Dit jaar ongekende volumekrimp in de zorg’ kopte op 21 juli een bericht van het Economisch Bureau van ING. ‘De coronacrisis laat diepe sporen na in de zorg. Na de massale uitval van vraag én aanbod in maart en april is het opstarten van de reguliere zorg nog volop gaande. Daarbij beperkt de anderhalvemeterrichtlijn de totale zorgcapaciteit. Een terugkeer naar volledige benutting van de zorgcapaciteit zal pas plaatsvinden wanneer een vaccin beschikbaar is....
  • foto_elizehulscher.jpg

    Digitaal kwaliteitsmanagement: camera aan, microfoon uit

    Vanaf het moment dat we elkaar niet meer live konden ontmoeten, is ook de wereld van de meeste kwaliteitsprofessionals aanzienlijk veranderd. Na de eerste weken thuis, wachtend op de dagelijkse berichten over coronaslachtoffers, gingen veel mensen weer aan de slag. In eerste instantie met beperkte mogelijkheden om contact te houden met het bedrijf, maar dat verbeterde snel. Heel werkend Nederland ging in enkele weken om, van analoog naar digitaal werken. Digitale vergaderkanalen, zoals...
  • bertus_kroonendijk.jpg

    Het nieuwe normaal begint nu

    Op het moment van schrijven (red.: juli 2020) gaat het met de besmettings- en ziekenhuiscijfers gelukkig de goede kant op. De genomen maatregelen tijdens de ‘intelligente lockdown’ blijken te werken. De overheid heeft de maatregelen stapsgewijs versoepeld en eenieder kan weer profiteren van ‘herwonnen’ vrijheden. Helemaal fijn nu het vakantieseizoen begint. En toch is het virus niet weg en is er een risico dat het aantal besmettingen weer kan oplaaien. Zoals recent in...
  • matthijs_dierick.1.jpg

    Laat interne audits eens iets zinnigs opleveren

    Voor veel organisaties is de toegevoegde waarde van interne audits niet zo groot. Hoe komt dat? Wat ik waarneem is dat heel veel interne audits zich enkel en alleen richten op compliance: voldoen we aan de regels (eigen regels, normeisen). Als we willen blijven voldoen aan de eisen, blijven we doen wat we doen. Regeltjes zijn om van af te wijken.   Wellicht een wat vreemde uitspraak van een auditor. Maar het gaat om het volgende. Als we kijken naar de essentie van elke...
  • keesdevaal.jpg

    Het nieuwe normaal

    De coronacrisis werpt een nieuw licht op veel zaken. We riepen altijd al dat werk nuttig moest zijn en iets met zingeving te maken had. Nu veel mensen thuis werken beseffen we des te beter dat werk naast het creëren van producten en diensten voor klanten ook andere aspecten heeft: samen met anderen zinvol bezig zijn vervult een sociale behoefte. Dat valt nu weg voor een groot aantal mensen. Die krijgen er wel weer andere zaken voor terug: toch proberen contact te houden met...
  • Hugo_foto_2020_a.1.jpg

    Iedereen heeft een plan, totdat…

    ‘Everyone has a plan, until they get punched in the face’. Ik moest bij het uitbreken van de coronacrisis even denken aan deze uitspraak van bokser Mike Tyson, daarmee verwoordend dat ondanks een goede voor­bereiding de realiteit vaak toch even anders is.    Bedrijven en andere organisaties kunnen – en moeten – zich altijd voorbereiden op onverwachte gebeurtenissen. Dat kan door voldoende financiële reserves achter de hand te houden, door...
  • matthijs_dierick.1.jpg

    Een managementsysteem moet doeltreffend zijn

    Wat een open deur lijkt deze titel. Natuurlijk moet een managementsysteem doeltreffend zijn! Maar… wat is doeltreffend? Simpel gezegd betekent doeltreffend dat het beoogde doel wordt bereikt. Met name in de paragraaf over directiebeoordelingen (9.3 in de ISO-normen, 1.6 VCA, op alle niveaus), wordt gesproken over de doeltreffendheid van het managementsysteem. In een eerdere column ben ik ingegaan op die directiebeoordeling. De strekking hier was dat het niet om het verslag gaat, maar om...
  • Hugo_foto_2020_a.1.jpg

    Kent u uw processen?

    Ruim vier miljoen Nederlanders deden in 2016 mee aan een referendum, waarin ze zich uitspraken over de ­wenselijkheid van een associatieverdrag tussen de Europese Unie en Oekraïne. De vraag luidde: ‘Bent u voor of tegen de wet tot goedkeuring van de Associatie­overeenkomst tussen de Europese Unie en Oekraïne?’ In dat zelfde jaar – in de overtuiging dat een meerderheid tegen zou stemmen – organiseerde de regering van premier Cameron in het Verenigd...
  • Gerard_Berendsen.jpg

    Met de wind mee of er recht tegenin

    Een dagje Callantsoog was voor mij als zevenjarige het jaarlijkse hoogtepunt van onze zomervakantie. Toen heel modern, want velen kwamen het dorp niet eens uit. Eén dag ligt me nog vers in het geheugen. Mijn jongste broer van vier was zoek en ik herinner me nog de paniek in de ogen van mijn ouders. ‘Kinderen lopen altijd met de wind mee’, waren de geruststellende woorden van de strandwacht. Na een uur zoeken bleek dat hij gelijk had. De wind stond richting Den Helder en...
  • matthijs_dierick.1.jpg

    Zijn uw medewerkers zich wel bewust van wat zij doen?

    In alle ISO-managementsysteemnormen staan eisen ten aanzien van competentie (7.2) en bewustzijn (7.3). Competentie betekent dat medewerkers (maar ook inhuur­krachten!) dienen te beschikken over de juiste vaardigheden en kennis om werkzaamheden uit te voeren. De normen gaan ervan uit dat competenties verkregen kunnen worden door de juiste scholing, training en/of ervaring.   MATTHIJS DIERICK, TRAINER EN LEAD AUDITOR BIJ DNV GL   Op zich is dit een hele redelijke en...
  • keesdevaal.jpg

    De cabaretier

    Onlangs bezocht ik een theatervoorstelling van Paul van Vliet (84). Hij treedt alleen nog op bij speciale gelegenheden en ik had er, eerlijk gezegd, geen hoge verwachtingen van. Hoe vaak gebeurt het niet dat wat oudere artiesten blijven hangen in oude verhalen en een beetje een karikatuur van zichzelf worden? Maar ik werd aangenaam verrast door zijn optreden.   Van Vliet ziet er niet uit als een bejaarde, is nog kwiek op het podium en beschikt over een prima stem. Maar meer nog...
  • nnk_foto.jpg

    Betrouwbaarheid van informatie

    Sinds de invoering van de AVG (Algemeen Verordening ­Gegevensbescherming) is de betrouwbaarheid van verwerking van persoonsgegevens door particuliere bedrijven en overheidsinstanties in de Europese Unie geregeld. Maar wat als bedrijven buiten de EU jouw gegevens in handen krijgen?    Hoe vaak installeer je niet een app waarvan je de voorwaarden niet hebt gelezen en waarvan je de herkomst niet kent? Het afgelopen jaar waren FaceApp’s populair. Het lijkt een...
  • Hugo_foto_aug2018.1.1.jpg

    Over budget

    Onderweg naar huis hoor ik op de autoradio een nieuwsbericht over een groot infrastructureel project in Amsterdam, dat zowel in termen van budget als opleverdatum flink uit de bocht vliegt. ‘What else is new?’ is mijn eerste gedachte, want het zou waarschijnlijk veel meer nieuwswaarde hebben gehad als het project keurig op tijd en binnen budget was opgeleverd en dan graag tegen de juiste kwaliteit.   Nu weet ik ook wel dat budgetten om strategische redenen soms...
  • Smile_plaatje.jpg

    De eenheidsworst die social media is

    Facebook, LinkedIn, Twitter, Instagram, WhatsApp, Snapchat. Tegenwoordig maakt bijna iedereen gebruik van minstens één van deze veelgebruikte social media kanalen. Zelf heb ik er 4. Maar de laatste tijd stoor ik me een beetje aan de social media platformen waar ik gebruik van maak. Het wordt namelijk zo’n eenheidsworst.   Ik eet vegetarisch en houd dus sowieso niet van (eenheids)worst. Geef mij maar een smakelijke vegetarische burger. Maar die eenheidsworst...
  • matthijs_dierick.1.jpg

    Leveranciersbeoordeling: van bureaucratische onzin tot nuttig hulpmiddel

    De afdeling inkoop moet kort voor de externe audit weer snel aan de gang met het invullen van de leveranciersbeoordelingen, ‘want anders wordt dat weer een non-conformity’. Dit is een hele sterke motivatie om toch maar weer die formulieren in te vullen. Wederom een eis uit de norm die door vele organisaties braaf wordt ingevuld, niet omdat men er iets aan denkt te hebben, maar omdat het moet. Verdorie! Alles wat in de ISO-managementsysteemnormen staat, staat daar om er iets aan...
  • Column_Cees.jpg

    Betrokkenheid en binding

    In zijn column in het magazine van Kwaliteit in Bedrijf schrijft Kees de Vaal dat een gemeenschappelijk gedragen doel een van de vier cruciale factoren is van een Rijnlandse organisatie. Ook Rianca Evers-den Ouden geeft in haar boek over Samensturing aan dat een collectief doel de medewerkers moet verbinden. Samensturing gaat ervan uit dat mensen in organisaties tot hun recht komen en effectief en bevlogen worden als ze met elkaar én met een collectief doel verbonden zijn.   De...
  • Hugo_foto_aug2018.1.1.1.jpg

    Geen sexy onderwerp

    De transformatie van ons vakgebied – van kwaliteitsmanager naar QHSE/MVO/BCM-officer – is volop gaande. Niet voor niets dat de artikelen in Kwaliteit in Bedrijf in toenemende mate betrekking hebben op zaken die we nog niet zo heel lang geleden als ‘buiten de scope van onze span of control’ beschouwden. Maakt dat het vak belangrijker? Absoluut, want zo wordt de kwaliteitsmanager van weleer partner in de business. Hij krijgt het niet drukker – want...
  • Sophie_Frijters_-_column_kwaliteit_in_bedrijf_-_Focus_Wat_doe_je_wl_en_wat_doe_je_niet.jpg

    Focus! Wat doe je wél en wat doe je niet?

    De zomervakantie is voorbij en de herfst doet langzaamaan zijn intrede. De meeste collega’s zijn al terug van vakantie, anderen (waar ik er een van ben) gaan buiten de schoolvakanties weg. Op LinkedIn zie ik ieder jaar weer dat veel vakantiegangers hun vrije weken benutten om boeken te lezen. Niet alleen de laatste thrillers van Tess Gerritsen en Nicci French komen voorbij, maar ook de  laatste selectie aan managementboeken. Vooral populair was het boek ‘Focus AAN/UIT’...
  • Column_Peter_Stooker_-_De_waarde_van_stoppen.jpg

    De waarde van stoppen

    Tijdig, weloverwogen en doortastend aanpassen aan veranderende omstandigheden  – dat was, is en blijft een kerncompetentie van toekomstbestendige wendbare ondernemingen. Aanpassen is een mix van starten, bijsturen en… stoppen. Van deze drie is stoppen in heel wat bedrijven het minst ontwikkeld en ook het minst populair. Hoe komt dat en wat is eigenlijk de waarde van stoppen?   DOOR PETER STOOKER   Aan een dood paard moet je niet meer trekken, die...