Columns

  • matthijs_dierick.1.jpg

    Een managementsysteem moet doeltreffend zijn

    Wat een open deur lijkt deze titel. Natuurlijk moet een managementsysteem doeltreffend zijn! Maar… wat is doeltreffend? Simpel gezegd betekent doeltreffend dat het beoogde doel wordt bereikt. Met name in de paragraaf over directiebeoordelingen (9.3 in de ISO-normen, 1.6 VCA, op alle niveaus), wordt gesproken over de doeltreffendheid van het managementsysteem. In een eerdere column ben ik ingegaan op die directiebeoordeling. De strekking hier was dat het niet om het verslag gaat, maar om...
  • Hugo_foto_2020_a.1.jpg

    Kent u uw processen?

    Ruim vier miljoen Nederlanders deden in 2016 mee aan een referendum, waarin ze zich uitspraken over de ­wenselijkheid van een associatieverdrag tussen de Europese Unie en Oekraïne. De vraag luidde: ‘Bent u voor of tegen de wet tot goedkeuring van de Associatie­overeenkomst tussen de Europese Unie en Oekraïne?’ In dat zelfde jaar – in de overtuiging dat een meerderheid tegen zou stemmen – organiseerde de regering van premier Cameron in het Verenigd...
  • Gerard_Berendsen.jpg

    Met de wind mee of er recht tegenin

    Een dagje Callantsoog was voor mij als zevenjarige het jaarlijkse hoogtepunt van onze zomervakantie. Toen heel modern, want velen kwamen het dorp niet eens uit. Eén dag ligt me nog vers in het geheugen. Mijn jongste broer van vier was zoek en ik herinner me nog de paniek in de ogen van mijn ouders. ‘Kinderen lopen altijd met de wind mee’, waren de geruststellende woorden van de strandwacht. Na een uur zoeken bleek dat hij gelijk had. De wind stond richting Den Helder en...
  • matthijs_dierick.1.jpg

    Zijn uw medewerkers zich wel bewust van wat zij doen?

    In alle ISO-managementsysteemnormen staan eisen ten aanzien van competentie (7.2) en bewustzijn (7.3). Competentie betekent dat medewerkers (maar ook inhuur­krachten!) dienen te beschikken over de juiste vaardigheden en kennis om werkzaamheden uit te voeren. De normen gaan ervan uit dat competenties verkregen kunnen worden door de juiste scholing, training en/of ervaring.   MATTHIJS DIERICK, TRAINER EN LEAD AUDITOR BIJ DNV GL   Op zich is dit een hele redelijke en...
  • keesdevaal.jpg

    De cabaretier

    Onlangs bezocht ik een theatervoorstelling van Paul van Vliet (84). Hij treedt alleen nog op bij speciale gelegenheden en ik had er, eerlijk gezegd, geen hoge verwachtingen van. Hoe vaak gebeurt het niet dat wat oudere artiesten blijven hangen in oude verhalen en een beetje een karikatuur van zichzelf worden? Maar ik werd aangenaam verrast door zijn optreden.   Van Vliet ziet er niet uit als een bejaarde, is nog kwiek op het podium en beschikt over een prima stem. Maar meer nog...
  • nnk_foto.jpg

    Betrouwbaarheid van informatie

    Sinds de invoering van de AVG (Algemeen Verordening ­Gegevensbescherming) is de betrouwbaarheid van verwerking van persoonsgegevens door particuliere bedrijven en overheidsinstanties in de Europese Unie geregeld. Maar wat als bedrijven buiten de EU jouw gegevens in handen krijgen?    Hoe vaak installeer je niet een app waarvan je de voorwaarden niet hebt gelezen en waarvan je de herkomst niet kent? Het afgelopen jaar waren FaceApp’s populair. Het lijkt een...
  • Hugo_foto_aug2018.1.1.jpg

    Over budget

    Onderweg naar huis hoor ik op de autoradio een nieuwsbericht over een groot infrastructureel project in Amsterdam, dat zowel in termen van budget als opleverdatum flink uit de bocht vliegt. ‘What else is new?’ is mijn eerste gedachte, want het zou waarschijnlijk veel meer nieuwswaarde hebben gehad als het project keurig op tijd en binnen budget was opgeleverd en dan graag tegen de juiste kwaliteit.   Nu weet ik ook wel dat budgetten om strategische redenen soms...
  • Smile_plaatje.jpg

    De eenheidsworst die social media is

    Facebook, LinkedIn, Twitter, Instagram, WhatsApp, Snapchat. Tegenwoordig maakt bijna iedereen gebruik van minstens één van deze veelgebruikte social media kanalen. Zelf heb ik er 4. Maar de laatste tijd stoor ik me een beetje aan de social media platformen waar ik gebruik van maak. Het wordt namelijk zo’n eenheidsworst.   Ik eet vegetarisch en houd dus sowieso niet van (eenheids)worst. Geef mij maar een smakelijke vegetarische burger. Maar die eenheidsworst...
  • matthijs_dierick.1.jpg

    Leveranciersbeoordeling: van bureaucratische onzin tot nuttig hulpmiddel

    De afdeling inkoop moet kort voor de externe audit weer snel aan de gang met het invullen van de leveranciersbeoordelingen, ‘want anders wordt dat weer een non-conformity’. Dit is een hele sterke motivatie om toch maar weer die formulieren in te vullen. Wederom een eis uit de norm die door vele organisaties braaf wordt ingevuld, niet omdat men er iets aan denkt te hebben, maar omdat het moet. Verdorie! Alles wat in de ISO-managementsysteemnormen staat, staat daar om er iets aan...
  • Column_Cees.jpg

    Betrokkenheid en binding

    In zijn column in het magazine van Kwaliteit in Bedrijf schrijft Kees de Vaal dat een gemeenschappelijk gedragen doel een van de vier cruciale factoren is van een Rijnlandse organisatie. Ook Rianca Evers-den Ouden geeft in haar boek over Samensturing aan dat een collectief doel de medewerkers moet verbinden. Samensturing gaat ervan uit dat mensen in organisaties tot hun recht komen en effectief en bevlogen worden als ze met elkaar én met een collectief doel verbonden zijn.   De...
  • Hugo_foto_aug2018.1.1.1.jpg

    Geen sexy onderwerp

    De transformatie van ons vakgebied – van kwaliteitsmanager naar QHSE/MVO/BCM-officer – is volop gaande. Niet voor niets dat de artikelen in Kwaliteit in Bedrijf in toenemende mate betrekking hebben op zaken die we nog niet zo heel lang geleden als ‘buiten de scope van onze span of control’ beschouwden. Maakt dat het vak belangrijker? Absoluut, want zo wordt de kwaliteitsmanager van weleer partner in de business. Hij krijgt het niet drukker – want...
  • Sophie_Frijters_-_column_kwaliteit_in_bedrijf_-_Focus_Wat_doe_je_wl_en_wat_doe_je_niet.jpg

    Focus! Wat doe je wél en wat doe je niet?

    De zomervakantie is voorbij en de herfst doet langzaamaan zijn intrede. De meeste collega’s zijn al terug van vakantie, anderen (waar ik er een van ben) gaan buiten de schoolvakanties weg. Op LinkedIn zie ik ieder jaar weer dat veel vakantiegangers hun vrije weken benutten om boeken te lezen. Niet alleen de laatste thrillers van Tess Gerritsen en Nicci French komen voorbij, maar ook de  laatste selectie aan managementboeken. Vooral populair was het boek ‘Focus AAN/UIT’...
  • Column_Peter_Stooker_-_De_waarde_van_stoppen.jpg

    De waarde van stoppen

    Tijdig, weloverwogen en doortastend aanpassen aan veranderende omstandigheden  – dat was, is en blijft een kerncompetentie van toekomstbestendige wendbare ondernemingen. Aanpassen is een mix van starten, bijsturen en… stoppen. Van deze drie is stoppen in heel wat bedrijven het minst ontwikkeld en ook het minst populair. Hoe komt dat en wat is eigenlijk de waarde van stoppen?   DOOR PETER STOOKER   Aan een dood paard moet je niet meer trekken, die...
  • iStock-913175416.jpg

    Sturen op tekorten of op talenten?

    Wat is waarschijnlijk inspirerender? Focussen op tekorten van medewerkers om die te kunnen verbeteren? Of het beste uit hen halen door te zoeken naar hun talenten? Het antwoord is even logisch als de praktijk weerbarstig. We groeien namelijk letterlijk op in een omgeving waarin het normaal is vanuit tekorten of problemen te redeneren. Dit levert dan per definitie conservatieve resultaten op, je haalt immers hooguit 100% van de mogelijkheden die er al waren … Leidinggevenden zouden...
  • disruptie.1.jpg

    Disruptie-inflatie

    Elke tijd kent zijn eigen buzzwords en het ene is een langer leven beschoren dan het andere. Dat heeft veel te maken met de hoeveelheid aandacht die er door de hype-industrie aan wordt besteed. Managementboeken van (zelfbenoemde) goeroes over een onderwerp, congressen en symposia zorgen ervoor dat een groot deel van de media in beslag wordt genomen door een bepaald onderwerp dat daarmee de ‘talk of the town’ wordt. Een buzzword blijft uiteraard niet eeuwig trending en dus trekt...
  • Wat_een_gebroken_been_en_self-assessments_gemeen_hebben_-_foto_Sophie_Frijters.1.jpg

    Wat een gebroken been en self-assessments gemeen hebben

    Progressie boek je in kleine stappen. Hoe graag we onze doelen met grote sprongen willen bereiken, ervaring leert dat je juist door kleinere stappen te nemen sneller en beter je doel bereikt.   Wie mijn vorige column heeft gelezen, weet dat ik herstellende ben van een gecompliceerde beenbreuk. Een goed voorbeeld van hoe je met kleine stappen veel vooruitgang boekt! Na twee maanden niet mogen (en kunnen lopen) start je voorzichtig met het belasten van je been. Je doet alles met...
  • proceseigenaar_plaat.jpg

    Proceseigenaar: It’s not just a badge of honour

    Al enige decennia proberen organisaties Business Process Management (BPM) te implementeren en hiermee een verandering door te voeren om meer inzicht en grip te krijgen op de processen binnen hun organisaties. De vraag is of het ook echt is gelukt om het proces denken te implementeren in organisaties?     Horizontaal versus verticaal organiseren Er zijn legio voorbeelden waar proces denken succesvol is ingevoerd, met name bij overheden en gemeentelijke instellingen....
  • arnoschilders.jpg

    DMS of BMS? Een wereld van verschil!

    Heeft u een Document Managementsysteem (DMS) of een Business Managementsysteem (BMS)? En weet u ook het verschil daartussen? Nou, dat verschil is in de praktijk ontzettend groot kan ik u vertellen. In deze blog zet ik de verschillen uiteen en laat ik zien wat het voor uw organisatie kan betekenen.    Ik ben in de praktijk nogal wat managementsystemen tegengekomen en het verbaast me soms hoe beperkt sommige van deze systemen zijn. Tijdens een beursdeelname hoorde ik een...
  • Waar_lig_jij_s_nachts_wakker_van.jpg

    Waar lig jij ’s nachts wakker van?

    Ik ben altijd gezegend geweest met een nachtrust waar menig slechte slaper jaloers op is. Het duurt nooit lang voor ik in slaap val en 9 van de 10 keer slaap ik netjes door tot de wekker ’s ochtends gaat. Maar nadat ik in februari een gecompliceerde beenbreuk opliep, is mijn nachtrust niet meer wat het was. Naast dat je sowieso niet comfortabel in bed ligt met je been in het gips, word je ’s nachts vaker wakker en duurt het even voor je weer in slaap valt.   Want wat...
  • oukepijl.jpg

    Vergeten we de schoonheid van kwaliteit?

    Renco Bakker stelde ooit in een column de prikkelende vraag: ‘Kwaliteitsmanager, wat manage je eigenlijk?’ Kortgeleden kreeg ik in gesprek met een aantal kwaliteitsmanagers een soortgelijke vraag: hoe zou jij in één zin je neefje uitleggen wat kwaliteit is? We kwamen er samen niet echt uit – zeker niet in één zin.    Henk Bobbink laat in het mooie  Perspectieven op kwaliteit  allerlei definities van kwaliteit de revue...