Columns

  • matthijs_dierick.1.jpg

    Als medewerkers stoppen met denken

    Procesoptimalisaties, automatisering, lean-projecten. Oh, wat worden wij daar blij van. Stroomlijnen, efficiency verhogen, allemaal dingen die organisaties dagelijks proberen te doen. Allemaal zaken waarbij de medewerkers zich aan de procesafspraken moeten houden. Allemaal zaken waarbij de actie gaat vóór het denkvermogen.   De toeslagenaffaire laat zien wat er gaat gebeuren met uw organisatie wanneer mensen gedwongen worden klakkeloos het proces te volgen. Zelfs de...
  • Cees_Beek_foto.jpg

    Nieuwe QM-disciplines

    Met de intrede van de disruptieve digitale vierde industriële revolutie in een complexe, snel veranderende en onduidelijke (VUCA) omgeving is het bewustzijn van de mens aan het verschuiven. Men wordt er zich van bewust dat niet alles meer maakbaar, voorspelbaar en beheersbaar is. Er is meer aandacht gekomen voor complexiteit en emergentie. Dit jaar heb ik de zwerm spreeuwen vaak voorbij zien komen. Door die bewustzijnsverschuivingen ontstaan nieuwe organisatiemodellen (Laloux), die naar...
  • matthijs_dierick.1.jpg

    Ga met de billen bloot bij de externe audit

    Oh, oh, wat is zo’n externe audit toch weer spannend. ‘Straks vinden ze wat’, of nog erger: ‘Straks vinden ze DAT’. Laten we vooropstellen dat externe auditoren geen KPI’s hebben op het aantal non-conformities dat ze schrijven, er is geen bonus gekoppeld aan elke major non-conformity (althans niet bij de certificatie-instellingen die ik ken). Auditoren zijn vaak net mensen en ze hebben voor dit vak gekozen omdat ze het leuk vinden organisaties en mensen te...
  • soapbox.jpg

    Leiderschap volgens ISO: op een zeepkist!

    Het is 12 september 1962 en volop Koude oorlog. De VS en de Sovjet-Unie zijn verwikkeld in een race om als eerste natie een man op de maan te zetten. Tijdens een werkbezoek aan NASA ziet president Kennedy een wat oudere schoonmaker in een hangar moeizaam in de weer met een bezem. Hij onderbreekt de rondleiding, loopt op de man af en zegt: ‘Hallo, ik ben Jack Kennedy. Wat ben je daar aan het doen met die bezem?’ ‘Ik help een man op de maan te krijgen, meneer de...
  • oukepijl.1.1.jpg

    Fouten maken moet kunnen?

    Op 18 februari jl. maakte NASA’s Perseverance een touchdown op Mars. De spannendste fase in de reis naar de rode planeet op tweehonderd miljoen kilometer afstand van de aarde. Signalen van het ruimtevoertuig zijn 11 minuten onderweg, waardoor bijsturen onmogelijk is. Het ruimtevoertuig met de Perseverance aan boord moet de landing helemaal op eigen kracht uitvoeren. NASA noemt dit de ‘seven minutes of terror’. Allereerst de Entry-fase in de Marsatmosfeer, met een...
  • matthijs_dierick.1.jpg

    Heb het nooit meer over ISO

    Deze week ben ik het weer tegengekomen: een aantal deelnemers van een organisatie (allemaal met een kwaliteitsfunctie), die het enorm moeilijk vinden het belang van de ISO-normen voor de organisatie voor het voetlicht van de collega’s te brengen. ‘ISO wordt alleen maar gezien als ballast’ of ‘ISO staat naast de bedrijfsvoering.’ De deelnemers hadden de ISO-normen van tevoren goed bestudeerd, maar konden het belang van die tekst absoluut niet doorvertalen naar de...
  • susanne_nieuwsbrief.jpg

    Meningen en gevoelens zijn ook feiten

    De laatste tijd worden, met name in diverse social media, wetenschappelijke feiten gezien als ‘ook maar gewoon een mening’. Wees gerust beste lezer, deze discussie gaan we hier niet bespreken, maar het bracht me wel op een ander punt waar regelmatig verwarring ontstaat over feiten en meningen of gevoelens, namelijk tijdens onze Job Relations trainingen.   Tijdens deze trainingen leren leidinggevenden onder andere hoe ze met de 4-stappen methode van Job Relations...
  • Kees_de_Vaal.jpg

    Kwaliteit van de politiek

    Een Rijnlands kernwoord bij alles wat we doen, maar zeker ook in de politiek, is ‘vertrouwen’. Wanneer systemen gebouwd worden op wantrouwen, gaat het fout. De Toeslagenaffaire heeft dat erg duidelijk gemaakt. Er zijn gelukkig lichtpuntjes: het schijnt dat de nieuwe Omgevingswet die in 2022 van kracht wordt, uitgaat van vertrouwen. Er is nog hoop… Immers de basisgedachte is dat je pas vertrouwen van mensen krijgt als je het zelf eerst geeft.   Waar is vertrouwen...
  • underpromising.jpg

    Underpromising

    Kent u dat? Iemand belooft u morgen te leveren, u rekent daar op, maar het lukt toch niet. U heeft voor niets op de zending staan wachten, misschien wel vervolgstappen ingepland, wellicht op basis hiervan aan uw klanten ook weer een levertijd toegezegd.    Maar natuurlijk kent u dat: we kennen het allemaal want het is staande praktijk. En ja, natuurlijk zijn er die omstandigheden die uw leverancier niet in de hand heeft (…): de postbezorgers zijn druk, het plansysteem...
  • matthijs_dierick.1.jpg

    Wetgeving en ISO 9001

    Laatst hoorde ik hem weer: ‘Zelfs betonnen reddingsvesten kun je ISO 9001 laten certificeren’. Dubbel Neen! Ten eerste: ISO 9001 certificeert geen producten, maar zegt iets over de processen van een organisatie. Dus het zou moeten zijn: ‘De productie van betonnen reddingsvesten’. Ten tweede: de norm stelt dat producten moeten voldoen aan de eisen van de klant én aan de eisen van de van toepassing zijnde wet- en regelgeving. Nu kan het zijn dat uw klant een...
  • Kees_de_Vaal.jpg

    Rijnlands formeren

    Het Rijnlands denken past bij onze volksaard. Toch is sinds pakweg 1980 veel Angelsaksische aanpak ons land binnengeslopen, onder het mom van neoliberalisme. Bij veel bedrijven werd de aandeelhouder belangrijker dan de klant. Controle kwam in plaats van vertrouwen. Bij de overheid werd New Public Management bedacht, waarmee beoogd werd meer bedrijfsmatig te denken (zuinig, doelmatig, doeltreffend). Het werkte soms, maar vaker niet: de overheid is immers geen bedrijf. De grote hoeveelheid...
  • Hugo_foto_2020_a.1.jpg

    Tien beetjes harder

    ‘Beleggingsrobots zijn niet meer te stoppen’, kopt vandaag het FD. ‘Volautomatisch beleggen wordt de norm voor kleine investeerders. Al zijn er nog wel wat hobbels te nemen. De toezichthouder ligt dwars en banken weten nog niet goed hoe ze de nieuwe techniek moeten inzetten.’ Ik snap ‘m wel: ook beleggen is er eentje die we moeten schrappen uit het rijtje van menselijke vaardigheden. Althans: als je het echt goed wil doen. Het voorspellen van het...
  • susanne_nieuwsbrief.jpg

    De kunst van verandering

    In bijna elke training zit er wel eentje. Leunend achterover, met een sceptische blik onderzoekend wat zij deze week komt doen en wat hij daar nou aan zou kunnen hebben. Want iemand inwerken doet hij al jaren, en hoewel dat bij de één stukken sneller en makkelijk gaat dan bij de ander, lukt het op den duur toch om het werk aan te leren aan een nieuwe collega. Oké, vaak maken die nieuwen fouten, maar dat komt omdat je eerst jaren ervaring moet hebben om de kneepjes van...
  • matthijs_dierick.1.jpg

    Heeft u competente medewerkers?

    Zijn uw medewerkers competent? Ja? Hoe weet u dat? Competentie lijkt een vanzelfsprekendheid en veel bedrijven komen niet verder dan het benoemen van een aantal opleidingen of trainingen die medewerkers moeten hebben. Kijken we naar de ISO-definitie van competentie, dan lezen we: ‘Het vermogen om kennis en vaardigheden toe te passen om beoogde resultaten te bereiken’. Nou kan ik vol trots verkondigen dat ik gedurende mijn studies menig uur in laboratoria heb doorgebracht. Ik heb...
  • matthijs_dierick.1.jpg

    Heeft 2020 kwaliteit geleverd?

    Nou, 2020 was een heel bijzonder jaar. Ik kan me niet voorstellen dat er ook maar één onder u is die kan stellen dat het afgelopen jaar geen bijzonderheden bevatten en dat u rustig verder hebt kunnen gaan met waar u mee bezig was. Ik denk dat de ISO-managementsysteemnormen een aantal mooie handvatten hebben gegeven die u afgelopen jaar heeft kunnen gebruiken:   Leverde de COVID-19-pandemie alleen maar risico’s op? Ik denk dat het ook kansen voor een aantal...
  • marcvanberkel.jpg

    Interne audits anno 2025

    Afgelopen maanden hebben we laten zien dat interne audits van managementsystemen in een kantooromgeving prima op afstand gedaan kunnen worden. Veel informatie en registraties zijn digitaal beschikbaar, waardoor zo’n audit ook nog eens vlot verloopt. Met het tempo van digitalisering, de ontwikkeling van bots en Artificial Intelligence (AI) vraag ik me wel af: is er over een jaar of vijf nog menselijke interactie nodig voor dit soort audits?   De ISO 19011 omschrijft een audit...
  • Hugo_foto_2020_a.1.jpg

    Andere betere tijden

    In de laatste column van het jaar ligt het – zeker nu – voor de hand om terug te kijken op een bizar jaar en vooruit te kijken naar betere tijden. Ik waag me echter niet aan een voorspelling, althans niet voor de korte termijn. Betere tijden gaan komen, maar wanneer is nu nog een vraag. Andere tijden zijn en blijven het zeker: ook wanneer we over een doeltreffend vaccin beschikken. Want we staan met z’n allen voor een nog veel grotere uitdaging: het redden van onze...
  • matthijs_dierick.1.jpg

    Worden uw klanten ook blij van uw KPI’s?

    Geen organisatie zonder KPI’s: Key Performance Indicators. Zoals de term al aangeeft zijn dit kennelijk de belangrijkste indicatoren waar een organisatie op stuurt. Nu schrijf ik alle columns altijd vanuit het perspectief van ISO-normen en managementsystemen. Alle normen en systemen die hierover gaan, gaan eigenlijk over van alles, behalve over financiën.   Een prestatie-indicator moet iets zeggen over uw prestaties, logisch toch? Laten we nu eens kijken vanuit het...
  • ceesbeek.jpg

    Werkgeluk

    Zoals waarschijnlijk iedereen wel weet is ‘kwaliteit’ op zich een leeg begrip dat betekenis krijgt vanuit diverse aspecten en dimensies, toegepast op verschillende niveaus en objecten. Zo kunnen we spreken over de kwaliteit van een product, proces of organisatie. Momenteel staat de kwaliteit van arbeid meer in de belangstelling.   Deze aandacht heeft te maken met de zoektocht naar antwoorden op de huidige vluchtige, onzekere, complexe en dubbelzinnige wereld (VUCA) en...
  • matthijs_dierick.1.jpg

    Valideren van processen: vaak niet nodig

    We hebben het even niet over ontwerpprocessen, maar over productieprocessen. De ISO 9001:2015-norm stelt het volgende in paragraaf 8.5.1: ‘De organisatie moet de productie en het leveren van diensten onder beheerste omstandigheden implementeren. Beheerste omstandigheden moeten, voor zover van toepassing, bestaan uit: (…) de validatie en periodieke hervalidatie van het vermogen van de processen voor productie en het leveren van diensten om geplande resultaten te behalen, waar de...