Gerard_Berendsen.jpg
Column

Tijd voor de Baron van Münchhausen?

Als beroepsgenoten onder elkaar zijn we kritisch. En terecht, wij staan immers voor kwaliteit. Dat is ons vak en onze toewijding. Noem het onze kernkwaliteit.

 

Bedenker van de term kernkwadranten en schrijver van het gelijknamige boek, Daniel Ofman, gaf echter al aan dat teveel inzetten van je kernkwaliteit een valkuil kan zijn. Toewijding wordt dan fanatisme en leidt tot onbegrip. Dat is ook het geval met de ISO 9001-norm door te veel regeltjes en te veel detail. ‘Dat moet van ISO’ hoor je dan bijna misprijzend. En passant wordt de beroepsgroep ook daarmee vereenzelvigd: de kwaliteitsbrigade is een ‘moetje’. En bovendien grijs, saai en altijd met dat waarschuwende vingertje. 

Dat beeld hebben we voor een belangrijk deel zelf over ons afgeroepen. Maar als dat het geval is, dan kunnen we dat beeld ook weer omdraaien. Zelf ben ik gecharmeerd van omdenken.nl, waarbij je denkt in mogelijkheden en niet in belemmeringen. 

Volgens sommige futurologen gaat ons vak helemaal op de schop. Alleen al vanwege de toenemende digitalisering en automatisering, waardoor machines en onderdelen hun eigen kwaliteit (gaan) bewaken. Dat vraagt als beroepsgroep een andere insteek. En dat biedt kansen als we mee-ontwikkelen. De kwaliteitsmanager is er een van de no-nonsense benadering. Noem hem/haar de fact-checker van de organisatie. En nieuwe trends als machine learning en big data, zijn juist voor de kwaliteitsmanager een uitgelezen kans om zich te profileren. Door het kaf van het koren te scheiden en door een passende vertaalslag naar de eigen organisatie te maken. 

Dus: hoera, ik ben kwaliteitsmanager. En ik ben trots op mijn vak. Want het is de hoeksteen van iedere goed draaiende organisatie. Dat blijft zo wanneer we wendbaar blijven inspelen op de niet te stuiten opkomst van de circulaire economie, de verregaande digitalisering en wanneer we in staat zijn te leren en te versnellen. Gelukkig heeft ISO dat ook begrepen door in de gereviseerde ISO 9001 ruimte te bieden voor eigen initiatief. 

De toekomst van kwaliteitsmanagement komt eraan. Het is misschien geen tijd voor de Baron van Münchhausen, maar wel voor het profileren van ons mooie vak. 

 

Deze column is geschreven door Gerard Berendsen, Twente Quality Centre en voorzitter NNK