Tony_de_Bree_2019_-_Startup__scale-up_organisatieontwikkeling_vraagt_om_andere_methoden_en_hulpmiddelen.jpg
Column

Startup & scale-up organisatieontwikkeling vraagt om andere methoden en hulpmiddelen

Veel populaire methoden en hulpmiddelen zoals Lean en Agile en Business Model Canvas (BMC) zijn ontwikkeld voor en door grote organisaties. Startups, scale-ups en familiebedrijven hebben, zoals Tony de Bree in dit eerste blog uitlegt, hele andere hulpmiddelen en modellen nodig.

 

Een groot gedeelte van mijn werkzame leven heb ik voor grote organisaties gewerkt, waaronder de Universiteit Leiden en 26 jaar bij Amro en de ABN Amro. In die grote organisatie-wereld zijn we gewend om populaire methoden en hulpmiddelen te gebruiken.

Voorbeelden daarvan zijn Lean en Agile en het Business Model Canvas (BMC). Daarnaast worden er door grote organisaties methoden gebruikt die grootschalige, complexe transformatie- en veranderprogramma’s ondersteunen – vaak vergezeld van een enorme grote hoeveelheid formulieren. Zoals bij het splitsen van een grote corporate zoals ABN Amro, waar ik als wereldwijd programmamanager KYC na 2008 heb gewerkt.

De reden waarom die methoden worden gebruikt is omdat je te maken hebt met complexe en grote organisatiestructuren, complexe besluitvormingsprocessen, veel interne stakeholders en veel externe stakeholders. En… omdat iedereen ze gebruikt! Als iedereen Lean, Agile en BMC gebruikt, dan zal het wel goed zijn toch? En daarom leer je ze ook op universiteiten, hogescholen en business schools. Als voorbereiding op werken bij zo’n grote organisatie. 

Doel van deze methoden en hulpmiddelen die door grote organisaties worden gebruikt – inclusief grote managementconsulting bureaus – is om die dinosauriërs snel en wendbaar te maken en te doen werken als een startup. Dat het niet helpt, is blijkbaar niet erg.

De wereld van startups en scale-ups zit echter heel anders in elkaar. Oprichters en CEO’s moeten zich snel organiseren, ze moeten de juiste skills binnenhalen, ze moeten de juiste leveranciers kiezen, de juiste partners en de juiste financiers. Om hun organisatie zo te ontwerpen en te ontwikkelen dat ze succesvol van de grond komen en kunnen groeien en schalen. Dat betekent dus dat ze andere methoden en hulpmiddelen nodig hebben… en snel. 

Tony de Bree promoveerde in de bedrijfskunde en kennismanagement op transformatie van financiële instellingen en het meten van klantwaardegeneratie met relatiekapitaal. Sinds 1997 beoordeelt en adviseert hij startups en scale-ups. Samen met oprichters van startups en investeerders schreef hij de bestseller 'Kan het vliegen? Van idee tot succesvolle startup' en 'De scale-up blueprint. Zo kun je succesvol groeien en schalen' met nieuwe methoden en hulpmiddelen voor startup- en scale-up organisatieontwerp en verandermanagement.