foto_Sophie_Frijters_column_Marketing_en_kennismanagement_gaan_hand_in_hand.jpg
Column

Marketing en kennismanagement gaan hand in hand

Als marketeer bij Smile heb ik een divers takenpallet. Een belangrijke taak die daarbij hoort, wordt nog wel eens vergeten en onderschat: de rol van Huisstijlpolitie. Jawel, mét hoofdletter. Het hebben van een consistente huisstijl is stiekem best belangrijk voor organisaties. Op een consistente manier communiceren in woord en beeld draagt bij aan de professionaliteit en schept vertrouwen naar de buitenwereld. Huisstijl omvat uiteraard het logo, kleurgebruik en lettertypen. Maar ook het gebruik van iconen, taalgebruik, emailhandtekening, visitekaartjes, en allerlei andere (visuele) uitingen vallen hieronder. Ontvangt iemand een offerte met een oud logo of juist een rommelige opmaak met verschillende (huis)stijlen, dan is dat slordig en doet afbreuk aan de kwaliteit die je als organisatie wil leveren.

 

Naast mijn marketingtaken ben ik ook bezig met het opzetten, opschonen en inrichten van een kennismanagementsysteem. Een leuke en mooie uitdaging, hoewel ik dacht dat het weinig met marketing of communicatie te maken had. Maar toen ik me er in ging verdiepen kwam ik er achter: marketingcommunicatie en kennismanagement, een belangrijk onderdeel van kwaliteitsmanagement, hebben een hoop raakvlakken. Neem nou de huisstijl, dat laat een stukje kwaliteit zien, en alle documentatie voorzien van de juiste huisstijl is dus een vorm van kwaliteitsmanagement.

 

Gedurende het inrichten van een kennismanagementsysteem ontdek je een hoop gedateerde documenten, qua inhoud maar ook qua lay-out, bijvoorbeeld met oude logo’s. Die worden soms nog naar klanten gestuurd – een doorn in het oog van de Huisstijlpolitie. Met het opschonen van het systeem worden oude documenten verwijderd of geüpdatet en komt alles in de juiste huisstijl te staan.

 

Sindsdien kan de Huisstijlpolitie beter slapen ’s nachts, omdat voortaan alle documenten die naar klanten worden gestuurd in de juiste kleuren en met de goede logo’s zijn. Dat stukje kwaliteit is nu goed en wordt actief bewaakt. En dan nu aan de slag met de rest!

 

 

Over de auteur

Sophie Frijters is online marketeer bij Smile. Smile levert online softwareoplossingen voor grip op risico's. Smile’s expertisegebieden zijn: Privacy/AVG/GDPR, Governance, Risk & Compliance en Kwaliteit & Veiligheid.