Sophie_Frijters_-_column_kwaliteit_in_bedrijf_-_Focus_Wat_doe_je_wl_en_wat_doe_je_niet.jpg
Column

Focus! Wat doe je wél en wat doe je niet?

De zomervakantie is voorbij en de herfst doet langzaamaan zijn intrede. De meeste collega’s zijn al terug van vakantie, anderen (waar ik er een van ben) gaan buiten de schoolvakanties weg. Op LinkedIn zie ik ieder jaar weer dat veel vakantiegangers hun vrije weken benutten om boeken te lezen. Niet alleen de laatste thrillers van Tess Gerritsen en Nicci French komen voorbij, maar ook de  laatste selectie aan managementboeken. Vooral populair was het boek ‘Focus AAN/UIT’ van Mark Tigchelaar. Centraal in zijn boek staan veelvoorkomende concentratielekken en hoe je deze kunt dichten. Oftewel, hoe zorg je op de juiste momenten voor meer focus en voorkom je afleiding?

 

Een aantal tips kun je snel en direct toepassen, zoals het uitzetten van allerlei meldingen op je telefoon en laptop (bijvoorbeeld van je e-mail, whatsapp, social media, etc.). Andere tips zijn nieuwe gewoontes die je jezelf aan moet leren. Zoals het inlassen van stilte-uren en werkblokken waarin je aan één onderwerp/taak werkt, of het leegmaken van je hoofd door alles op papier te schrijven.

 

Het aanbrengen van meer focus in je werk en in je dagelijks leven zorgt enerzijds dat je productiever bent en betere kwaliteit levert, maar anderzijds ook voor meer rust in je hoofd. Geen wonder dat het boek zo populair is!

 

Maak een keuze

Als je een eigen bedrijf runt of een leidinggevende positie in een organisatie bekleedt, is focus ook erg belangrijk voor de strategie en toekomst van je bedrijf. ‘Wanneer je alles doet, doe je eigenlijk niks’, aldus succesvolle internetondernemer Tonny Loorbach. Wat hij daarmee bedoelt is dat je keuzes moet maken in je aanbod. Focus aanbrengen dus.

 

Zo heb ik zelf na mijn afstudeerstage bij een softwarebedrijf besloten dat ik in de ICT-branche wilde blijven werken. Mateloos interessant vond ik het, hoe je processen die in ieder bedrijf spelen met slimme software kunt digitaliseren en optimaliseren. Die focus en keuze heeft mij enorm geholpen bij het zoeken naar vacatures en uiteindelijk met het vinden van een baan. Intussen is Smile mijn tweede werkgever in de ICT-branche. De focus op deze branche helpt ook bij het beter doorgronden van de materie en processen, omdat ik er al eerder ervaring en kennis in heb opgedaan en dat kan uitbreiden. Mijn focus heeft mij hierbij enorm geholpen omdat ik precies wist wát ik wilde en ook goed kon onderbouwen waarom.

 

Heb je je ‘wat’ en ‘waarom’ helder, dan is focus aanbrengen in je product- of dienstenaanbod enorm krachtig. Het zorgt direct voor meer focus op alle andere vlakken van bedrijfsvoering. Heb je een specifieke focus op een product of dienst, dan heb je dus ook je doelgroep scherper in beeld, inclusief hoe je deze het beste kunt bereiken. Ook hebben je medewerkers meer focus in hun dagelijkse taken en weten ze beter wat er van hen verwacht wordt. Omdat wij bij Smile een duidelijke focus hanteren maakt dat mijn werk prettiger en gemakkelijker. Ik heb een duidelijk kader waarbinnen ik kan werken en weet hoe ik kan bijdragen aan het succes van Smile.

 

In het begin doet het pijn om die focus aan te brengen. Je kiest namelijk heel bewust voor wat je wél gaat doen en wat je vooral ook níet gaat doen. Dus die ene blogpost die je zelf geweldig leuk vond, moet nu offline omdat hij niet (meer) bij de focus past – ik spreek hier uit ervaring… Maar naarmate je de voordelen ontdekt van een betere focus, zowel in je dagelijkse werkzaamheden als op strategisch niveau in je bedrijf, wil je niet meer zonder!

 

Dus, waar ga jij vandaag meer focus in aanbrengen?

 

Over de auteur

Sophie Frijters is online marketeer bij Smile. Smile levert online softwareoplossingen voor grip op risico's. Smile’s expertisegebieden zijn: Privacy/AVG/GDPR, Governance, Risk & Compliance en Kwaliteit & Veiligheid.