Hugo_foto_aug2018.1.1.1.jpg
Column

Geen sexy onderwerp

De transformatie van ons vakgebied – van kwaliteitsmanager naar QHSE/MVO/BCM-officer – is volop gaande. Niet voor niets dat de artikelen in Kwaliteit in Bedrijf in toenemende mate betrekking hebben op zaken die we nog niet zo heel lang geleden als ‘buiten de scope van onze span of control’ beschouwden. Maakt dat het vak belangrijker? Absoluut, want zo wordt de kwaliteitsmanager van weleer partner in de business. Hij krijgt het niet drukker – want kwaliteit maken we samen – maar de reikwijdte en daarmee het belang van deze functie neemt enorm toe. Maar wordt het ook leuker?

 

Veel van de nieuwe aandachtgebieden zijn een gevolg van de opkomst van de vierde industriële revolutie. Met spannende – maar complexe – onderwerpen als het internet der dingen (IoT), kunstmatige intelligentie, machine learning, big data, predictive maintenance, en algoritmen: het gaat onze manier van werken sneller dan ooit én ingrijpender dan ooit transformeren. Iedereen voelt wel aankomen dat de grenzen van wat we allemaal nog kunnen leren en beheersen, in hoog tempo dichterbij komen: ik zie in het dagelijks leven genoeg voorbeelden van belangrijke zaken die onbeheersbaar zijn geworden. Maar we moeten zo lang mogelijk proberen bij te blijven, om niet helemaal overlopen te worden. Niet alleen door ontwikkelingen bij mogelijke concurrenten of (waarschijnlijker) nieuwe marktpartijen, maar bijvoorbeeld ook door allerlei (geo)politieke ontwikkelingen, waar we al helemaal geen greep op hebben (Niemand eigenlijk en dat is best wel beangstigend).

Ik denk dat onderwerpen als Business Continuity Management (BCM) en Information Security Management (ISMS) zomaar twee onderwerpen uit dit magazine zijn die heel goed passen bij het nieuwe speelveld van de ‘organisatie-ontwikkelaar’, maar die bij weinigen van onze lezers de harten sneller doet slaan. Je bent toch veel liever bezig met een mooie nieuwe ontwikkeling waar iedereen met bewondering naar kijkt, dan dat je bezig bent met je indekken tegen iets dat nu niet aan de hand is?

Bij ons mediabedrijf en zeker ook bij mijzelf is dat niet anders. We gaan altijd graag en geestdriftig aan de gang met het inkleuren van een mooi business model canvas, voor dat doorbraakproduct dat we in gedachten hebben. Tot twee jaar terug hadden we dan ook heel weinig op orde dat gericht was op het voorbereid zijn op onheil dat niet aan de hand was, maar wel kon gebeuren. Ja, we hadden brandblussers en een nooduitgang, maar als we ’s nachts gebeld zouden zijn dat het pand was afgebrand, dan hadden we mooi met een mond vol tanden gestaan.

Dat voelde onnodig riskant, een beetje behoorlijk dom en naïef zelfs. Hadden we er zin in om het op te lossen? Nee, want we bruisten van de positieve energie, maar die wilden we niet verspillen aan een niet-sexy onderwerp als business continuity management. Maar de voorbeelden van het ondenkbare kwamen letterlijk dagelijks voorbij. Bijna binnen zichtafstand viel een brugdek uit een paar drijvende kranen, brandde het bedrijf van een relatie af en bekroop ons het gevoel dat we het ooit moeten regelen en als we het blijven uitstellen, wij zomaar ook aan de beurt kunnen zijn.

We realiseerden ons gelukkig ook dat in ons geval het bedenken en uitvoeren van een continuiteitsplan even een exercitie was, maar dat het ons na implementatie rust zou geven, zonder daar dagdagelijks mee bezig te hoeven zijn. Na inventarisatie van de risico’s, gekoppeld aan waarschijnlijkheid, definieerden we als onze belangrijkste doel dat we bij verlies van het pand probleemloos door zouden moeten kunnen werken. Dat is ons gelukt (We hebben het geluk dat onze toeleverketen qua aantal partijen beperkt is en dat die vrij goed inwisselbaar zijn). Ik ben blij dat we dit niet-zo-sexy-onderwerp toch maar opgepakt hebben!

 

 

1 reacties

  • Gert Kogenhop, 15-10-2019, 11:41

    Bedrijfscontinuïteitsbeheer of Business Continuity Management wordt steeds belangrijker en er wordt zeker door (grote) klanten steeds meer om gevraagd cq eisen neergelegd bij bedrijven voor implementatie van een managementsysteem (zie ook ISO 22301).

    Onbekend maakt onbemind!

    Als het een keer écht misgaat, hoe zeker bent u er dan van dat uw bedrijf er zonder al te grote schade van af komt? Iedereen wil toch, wat er ook gebeurd, morgen nog een bedrijf en baan hebben?
    Er zijn voorbeelden genoeg waar het mis ging. De 'spannende' dingen op dit moment: de stikstofproblematiek, Brexit, het handelsconflict tussen de VS en China, ….. Hoeveel onzekerheden en bedreigingen wilt u nog negeren?

    Lees ook eens het artikel: 'BCM: durft u nog langer af te wachten?' in nummer 2 van dit jaar.

We hopen dat de discussies die op deze website plaatsvinden energiek en constructief zijn en aanzetten tot nadenken! Om een reactie te kunnen plaatsen moet je je inloggen of gratis registreren. Je reactie zal door de redactie worden beoordeeld. De redactie houdt zich het recht voor te lange reacties in te korten. Reacties die overdreven commercieel, kleingeestig of off-topic zijn kunnen door de redactie worden verwijderd. Alle berichten worden eigendom van Alcedo Media.