Smile_plaatje.jpg
Column

De eenheidsworst die social media is

Facebook, LinkedIn, Twitter, Instagram, WhatsApp, Snapchat. Tegenwoordig maakt bijna iedereen gebruik van minstens één van deze veelgebruikte social media kanalen. Zelf heb ik er 4. Maar de laatste tijd stoor ik me een beetje aan de social media platformen waar ik gebruik van maak. Het wordt namelijk zo’n eenheidsworst.

 

Ik eet vegetarisch en houd dus sowieso niet van (eenheids)worst. Geef mij maar een smakelijke vegetarische burger. Maar die eenheidsworst onder de big boys binnen social media is al jarenlang aan de gang. Komt de één met een nieuwe of vernieuwende functionaliteit, dan kun je er geld op inzetten dat de rest binnen afzienbare tijd volgt met iets vergelijkbaars.

Het idee achter Snapchat bijvoorbeeld, het plaatsen van foto’s en korte video’s die beperkte tijd zichtbaar zijn, werd eerst overgenomen door Instagram middels Stories. En omdat Instagram eigendom is van meneer Zuckerburg, volgden Facebook Stories en Whatsapp Stories gauw, met wisselend succes. Facebook breidt zijn ‘vind-ik-leuk’ uit met meerdere emotie-opties? Op LinkedIn kun je dat nu ook, maar dan met ‘zakelijke’ termen. Evenementen aanmaken op Facebook en mensen uitnodigen? Kan LinkedIn ook. En waar Snapchat eerst uniek was met het toevoegen van tekst, filters en stickers op je foto of video, is ook dat overgenomen door Instagram, Facebook, Whatsapp, LinkedIn en zelfs Twitter.

Waarom? Waar deze social media kanalen eerst allemaal hun eigen, andere functionaliteiten hadden, kijken ze nu alles bij elkaar af omdat ze als de dood zijn om marktaandeel, gebruikers en omzet te verliezen. Ze verschillen misschien qua doelgroep, maar hebben daarin ook veel overlap. Qua functionaliteit en lay-out lijken ze steeds meer op elkaar. Innovatie, vernieuwing, waar ben je?

In mijn vakgebied draait alles om het op de juiste manier aanspreken van je doelgroep en het benadrukken van je kwaliteiten, waar je goed en/of uniek in bent. Wat maakt je bedrijf onderscheidend? Dat zijn je eigen, originele ideeën. Innovatie. Creatief gebruik van de middelen die je ter beschikking hebt. Iets anders (durven te) doen dan de rest.

Zeg nou zelf. Wil je een eenheidsworst zijn waarbij het niet meer uitmaakt of iemand jou of je concurrent koopt omdat het toch vrijwel hetzelfde product is? Of wil je dat mensen die jouw product of dienst gebruiken aan alles voelen, proeven, merken dat het jouw product is en niet die van de concurrent?
Dat laatste, lijkt me!

Daarom ben ik blij dat het bij Smile anders er aan toe gaat. Omdat we de software zelf ontwikkelen hebben onze applicaties een unieke uitstraling die ze helemaal Smile maakt. Natuurlijk doen wij ook hier en daar inspiratie op bij de grote jongens in IT-land, maar daar blijft het bij. Wij hoeven niet zoals de grote social media kanalen met bange ogen te kijken naar de concurrentie en op Ctrl C + Ctrl V te drukken. Bij Smile maken we software die 100% Smile is en daar zijn we trots op. Dat is ook waarom onze klanten voor ons en voor kwaliteit kiezen. Ze willen geen eenheidsworst, maar een lekkere biologische kogelbiefstuk (voor de vleeseters) of heerlijke homemade linzenburger.

 

Over de auteur

Sophie Frijters is online marketeer bij Smile. Smile levert online softwareoplossingen voor grip op risico's. Smile’s expertisegebieden zijn: Privacy/AVG/GDPR, Governance, Risk & Compliance en Kwaliteit & Veiligheid.