Kwaliteit in Bedrijf nr. 7 - 2007

In deze editie o.a.:
- 1
- Dyka Steenwijk scoort met een geheel eigen aanpak van Six Sigma
- Zo haalt u uit de 360˚feedback alles wat erin zit!
- Variass Electronics BV: ‘Wij moeten continu mee-ademen met
- Jobhoppende managers doen afbreuk aan kwaliteit van organisatie
- Ziekenhuis Nieuwegein beste in Ziekenhuis top 100
- verder
Het is weer tijd voor landelijke kwaliteitsdagen
Hoewel
de seizoenen qua weerbeeld nauwelijks van elkaar te onderscheiden zijn,
maakt één ding ons duidelijk dat het weer herfst is: de diverse
kwaliteitsdagen die her en der worden georganiseerd. Zoals gebruikelijk
met het INK-jaarcongres voorop. En die dag belooft een heel
interessante dag te worden. Niet alleen omdat de toch wel gebruikelijke
opzet enigszins wordt doorbroken (voor het eerst in het oosten van het
land), maar zeker ook wat betreft de inhoud en het nieuws dat daar ten
aanzien van het INK-managementmodel te beluisteren zal zijn (zie ook
www.ink.nl).
Laten we u eerst maar eens op de hoogte stellen van de
data waarop de verschillende dagen worden gehouden. Daarbij gaan we van
start met het twintigste Vlaamse Kwaliteitscongres dat door het Vlaams
Centrum voor Kwaliteitszorg (VCK) op 11 en 12 oktober wordt
georganiseerd.
Daarna komt de Kwaliteitskring Zeeland – die
overigens een hele reputatie op het vlak van de jaarlijkse
kwaliteitsdag heeft opgebouwd! – die op 15 november haar dag houdt
onder het motto ‘Creatie en Innovatie – Bron van Kwaliteit’.
En dan de INK-dag. Dit keer gehouden in het Apeldoornse Orpheus op dinsdag 20 november a.s. met als thema ‘De M-factor’.
Overigens komen in het volgende nummer alle regionale kwaliteitsdagen aan bod.
Dyka Steenwijk scoort met een geheel eigen aanpak van Six Sigma
Gladiatoren
die in de arena voor hun leven strijden... De cirkels die de door twee paarden
getrokken strijdwagens om hen heen rijden worden steeds kleiner... Her en der
wordt een van de gladiatoren neergehouwen... Het is een waar slagveld en het
lijkt een wonder als een van de gladiatoren deze slachting zou overleven... De
leider van de gladiatoren roept naar de anderen dat ze bijeen moeten gaan
staan, dat ze moeten samenwerken. ‘Dan maken we nog een kans,’ zegt hij. ‘Doen
we dat niet, dan gaan we er gegarandeerd aan...’
Het is een
pakweg vijf minuten durende scène uit de film ‘The Gladiator’ (2000) die Hans
Telgen, toen net directeur Dyka, vertoonde aan alle medewerkers van het
Steenwijker bedrijf tijdens de Eindejaarsbijeenkomst van 2002. Toen het licht
weer aan ging, kwam Telgen voor zijn mensen staan en zei: ‘Het is weliswaar
geen oorlog daarbuiten, maar qua concurrentie lijkt het er wel veel op. Wij
moeten dus aan de slag!’
Dat aan de
slag gaan betekende dat Hans Telgen een eigen Six Sigma-aanpak bij Dyka ging
introduceren. Een aanpak die succesvol is gebleken en Dyka in 2006 al jaarlijks
een extra besparing van € 900.000 opleverde en dit jaar naar verwachting het
miljoen overschrijdt.
Een
interview vol bevindingen en handige tips. U vindt het in Kwaliteit in Bedrijf
nummer 7.
Zo haalt u uit de 360˚feedback alles wat erin zit!
Het gaat al
weer de richting uit waarin de beoordelings- en functioneringsgesprekken van
stal worden gehaald. Het is een bezigheid waar managers (volgens onderzoeken)
nog wel enig geloof aan hechten, maar waar medewerkers bijvoorbeeld -- zo
blijkt uit een CNV-onderzoek van 2006 -- slechts een 5,1 voor over hebben. Nu is
het niet zo dat er maar één zaligmakende beoordelingsaanpak is. Er zijn er
velen. En naast de ‘officiële’ zijn er dan ook nog de eigen ‘bouwsels’. Een van
de wat officiëlere methoden is de 360˚feedback. Dit is een manier van
beoordelen die echter niet overdreven veel wordt gehanteerd. Slechts voor
twintig procent van de beoordelingen wordt deze aanpak gehanteerd. De reden?
Angst. Van zowel de kant van de beoordelaar alsook van de beoordeelde. En
daarbij maakt het niet uit op welk niveau in de organisatie de beoordeelde zit:
leidinggevend of uitvoerend. Mensen zijn bang dat anderen zich tegen hen zullen
keren, dat ze het toch niet goed hebben gedaan enzovoort. Maar 360˚feedback
heeft veel te bieden. Het is eigenlijk meer een vorm van prestatiemanagement
dan een beoordelingsmethode. Hoe u de 360˚feedback zo kunt inzetten dat u en uw
organisatie (en alle mensen!) daar baat bij hebben, doen we u in dit artikel
uit de doeken.
Variass Electronics BV: ‘Wij moeten continu mee-ademen met de kwaliteitsnormen’
Nog
geen twintig jaar geleden begonnen via een management buy-out en
onlangs beloond met de Groninger Ondernemingsprijs 2007. Maar bij het
in Veendam gevestigde Variass Electronics BV, actief in Electronic
Manufacturing Services (EMS), is men nog niet tevreden. Directeur Henk
Smid: ‘Onze doelstelling is namelijk dat we willen behoren tot de top
van de industriële toeleveranciers. Niet enkel vanuit ambitie, maar ook
uit noodzaak. Er is in deze sector namelijk alleen maar een markt voor
de spelers aan de top. De markt waarin wij opereren is zo klein, dat je
op eredivisieniveau moet acteren om er een rol in te kunnen vervullen.
Belangrijk
in de vervulling van die strategie is kwaliteitsmanagement. En ook
daarmee is Variass uiterst actief, zoals het eigen kwaliteitskeurmerk
Variass Connected bewijst. Nee, het gaat best goed met Variass. Maar
‘best goed is goed genoeg’ is iets wat men in Veendam niet kent.
Kwaliteit heeft alle aandacht en is in continue ontwikkeling. ‘Wij
moeten continu mee-ademen met de kwaliteitsnormen.’ Wat geïllustreerd
wordt door bijvoorbeeld de huidige inzet van de Lean
Manufacturing-methodiek.
Jobhoppende managers doen afbreuk aan kwaliteit van organisatie
Het
‘commitment’ van de top en de betrokkenheid van het management zijn
essentiële factoren voor het welslagen van een kwaliteitsaanpak bij een
organisatie. De mensen bovenaan de piramide moeten in woord en gedrag
laten zien dat het ‘menens’ is. Geen nieuws voor de mensen in het
kwaliteitswereldje. Dat was al begin jaren tachtig een gegeven waar men
mee te maken had. Maar het onderwerp wint weer aan attentiewaarde nu
het fenomeen van de ‘jobhoppende’ manager zich als een virus door de
managementwereld lijkt te verspreiden. De manager komt, ziet, doet een
aantal zaken die goed zijn voor zijn CV en springt naar de volgende
baan. Een baan is voor de (jonge) manager een doorgangshuis geworden,
een ‘stepping stone’ voor een betere toekomst. Met alle gevolgen van
dien. Kwaliteit in Bedrijf sprak erover met
Ziekenhuis Nieuwegein beste in Ziekenhuis top 100
Het St. Antonius Ziekenhuis in Nieuwegein is in een
onderzoek van het AD geëindigd als beste ziekenhuis van Nederland noemen. Het
Eindhovense Catharina Ziekenhuis en het St. Elisabeth Ziekenhuis in Tilburg
staan respectievelijk op 2 en 3. Het Diaconnessenziekenhuis in Meppel hangt
onderaan in de lijst. Volgens de
De
zorg in ziekenhuizen is vorig jaar over het algemeen iets verbeterd.
De onderzoekers keken onder meer naar de tevredenheid onder patiënten,
kindvriendelijkheid en 27 kwaliteitsaspecten. De winnaar van de eerste
Ziekenhuis top 100, het Diakonessenhuis in Utrecht, behoort als enige
ziekenhuis al vier jaar bij de beste tien. De Utrechtse kliniek is volgens het
onderzoek onder meer erg kindvriendelijk.
Verder in Kwaliteit in Bedrijf...
- ManagementDossier: Opleiden
- Voordelen ISO 9001 lastig aantoonbaar voor bouwbedrijven
- Onderzoek naar de toegevoegde waarde van Performance Management
- EFQM noemt achttien finalisten voor finale EFQM’s European Excellence Award
- De Kwaliteitsspreuk in de schijnwerper:
Je hoeft niet ziek te zijn om beter te worden
- Literatuur, de nieuwste boeken belicht