Kwaliteit in Bedrijf nr. 2 - 2011

In deze editie o.a.:
- Persoonscertificatie als beleidsinstrument en marketingtool
- Woningcorporatie Trudo ontvangt INK-onderscheiding
- De grote meerwaarde van doorlopend klanttevredenheidsonderzoek
- De KAM-manager: van eigenaar tot adviseur
- Benelux Excellence Award: springplank voor de EFQM Excellence Aw
- Talentmanagement in de praktijk
- Verder
Persoonscertificatie als beleidsinstrument en marketingtool
ISO 9001 en andere kwaliteitsnormen verwijzen naar de menselijke factor. De vakbekwaamheid moet op niveau zijn, conform actuele richtlijnen. Een uitwerking van de noodzakelijke competenties en toetsing door een onafhankelijke instantie ontbreken echter. Daarvoor is persoonscertificatie het aangewezen instrument.
Woningcorporatie Trudo ontvangt INK-onderscheiding
‘Dare to be different’ is de lijfspreuk van de Eindhovense woningcorporatie Trudo. Maar het alternatieve karakter van Trudo staat bepaald niet de kwaliteit van de organisatie in de weg. Zo is Trudo de eerste woningbouwvereniging die een INK-onderscheiding in de wacht sleept.
De grote meerwaarde van doorlopend klanttevredenheidsonderzoek
Organisaties geven doorgaans veel geld uit aan klanttevredenheidsonderzoeken, maar halen vaak bedroevend weinig rendement uit deze investeringen. Te vaak nog zijn de onderzoeken lang, eenrichtingsverkeer en niet gericht op een actuele klantervaring.
De KAM-manager: van eigenaar tot adviseur
KAM-manager zijn is maar een ondankbare functie, als je sommigen mag geloven. Ze voelen zich vaak een roepende in de woestijn en eenzaam in hun inzet voor kwaliteit, arbo en milieu. Roepen KAM-managers dan niet hard genoeg, laten ze zich op de verkeerde plaats horen of spreken ze de verkeerde ‘taal’?
Benelux Excellence Award: springplank voor de EFQM Excellence Award
Dit regionale award-programma heeft tot doel organisaties te identificeren die een aantoonbare vooruitgang hebben geboekt ‘Op Weg naar Excellence’ en deze organisaties te erkennen en te belonen met de Benelux Excellence Award.
Talentmanagement in de praktijk
InterfaceFLOR is wereldwijd marktleider in het ontwerpen en produceren van tegeltapijt voor zowel de zakelijke als de consumentenmarkt. Het beleid van InterfaceFLOR is er al sinds 1994 op gericht om door middel van design en innovatie in 2020 een volledig duurzaam bedrijf te zijn. Wereldwijd werken er meer dan 3.700 mensen bij InterfaceFLOR. Hoe heeft deze multi-national talentmanagement succesvol vormgegeven in de duurzame bedrijfsvoering?
Verder in Kwaliteit in Bedrijf...
- Deel drie van de serie over het continu verbeteren van prestatiegedrag
- NIVEL maakt onderzoeksprogramma 2011-2014 bekend
- Helpdeskwereld steekt hand in eigen boezem
- Certificering moet vertrouwen bij gebouweigenaren vergroten
- Robeco Direct winnaar Gouden Oor
- Boekenactie: win een gratis managementboek!
- Literatuur
- Agenda
- Column