Kwaliteit in Bedrijf nr. 1-2014

In deze editie o.a.:
- Van MVO 1.0 naar MVO 2.0?
- Gelukkige bakkers maken betere koekjes…
- Customer Delight door excelleren in klantgerichtheid
- Grootste Nederlandse bedrijven voortvarend met geïntegreerde ve
- Infectiepreventie blijft vaak onderbelicht
- De consument is dialoogmoe
- Van afvoerputje naar warm bad
- Verder in deze Kwaliteit in Bedrijf...
Van MVO 1.0 naar MVO 2.0?
In oktober 2012 verscheen in Kwaliteit in Bedrijf het artikel ‘Het is nu of nooit voor de MVO-manager’ van Guido Braam, Mathijs Koper en Lars Moratis. De auteurs betoogden daarin dat het hoog tijd was voor de MVO-manager om te veranderen. Het artikel heeft veel reacties opgeroepen, mede vanwege de ‘ongemakkelijke waarheid’ waarover de auteurs schreven.
Gelukkige bakkers maken betere koekjes…
Om tegenwoordig succesvol te zijn, moeten organisaties zich voortdurend kunnen aanpassen aan veranderingen in de omgeving. De creativiteit, het probleemoplossend vermogen en ondernemerschap van alle medewerkers is hard nodig om te overleven. Koekjesbakkerij Veldt draait om die reden het organigram om.
Customer Delight door excelleren in klantgerichtheid
Hoe zorg je dat klanten je een 8+, een 9 of zelfs een 10 geven? Over de principes en de elementen van het Europese model in wording.
Grootste Nederlandse bedrijven voortvarend met geïntegreerde verslaglegging
De eerste maanden van het jaar zijn topdrukte voor CFO’s, communicatiemanagers, corporate control-afdelingen en duurzaamheidmanagers. De productie van het jaarverslag domineert de agenda. Veel ondernemingen buigen zich opnieuw over de vraag of én hoe duurzaamheidinformatie te verwerken is in het financiële jaarverslag.
Infectiepreventie blijft vaak onderbelicht
Kwaliteit in de zorg mag geen toeval zijn. Met het in 2012 afgeronde VMS Veiligheidsprogramma onderstrepen de overheid en instellingen hun ambities: patiëntveiligheid is een kernthema. Een schijnbaar voor de hand liggend onderdeel daarvan is infectiepreventie. Maar schijn bedriegt.
De consument is dialoogmoe
Bedrijven en merken willen interactie met hun doelgroepen, maar zit hun (potentiële) klant daar wel op te wachten? Veel organisaties schieten door in hun drang om een dialoog te voeren met klanten over producten of de dienstverlening.
Van afvoerputje naar warm bad
Wellicht heeft u hem in het verleden in uw kantoor of fabriekspand aan de muur gehad, of hangt hij er nog steeds. De grote poster met de slogan ‘Een klacht is een kans’. Hij moest helpen het bewustzijn te vergroten dat klachten geen bedreiging zijn maar hulp van de klant. Immers, klanten die klagen die zappen nog niet. Inmiddels lijkt de slogan bij veel organisaties een cliché geworden. Maar is dat terecht?
Verder in deze Kwaliteit in Bedrijf...
- Nieuws rond de herziening ISO 9001:2008
- Versnipperde en onvolledige wetgeving belemmert effectiviteit van toezicht
- Belangrijke mijlpaal in herziening ISO 14001 bereikt
- Boekenactie
- Literatuur
- Columns