Fred Brands Business Improvement Manager 2019

Fred Brands Business Improvement Manager 2019

Tijdens de 10editie van het Business Improvement Event van het Nederlands Netwerk voor Kwaliteitsmanagement (NNK) is Fred Brands uitgeroepen tot Business Improvement Manager van 2019. De publieksprijs, die dit jaar voor de zesde keer werd uitgereikt, werd gewonnen door Willem Geuke.

Bosch Scharnieren: Pionier Met QRM en POLCA

Bosch Scharnieren: Pionier Met QRM en POLCA

Bosch Scharnieren uit Doetinchem stond voor twee keuzes: óf de poort dicht, óf revolutionair omdenken… Een bedrijfsreportage over een opmerkelijk bedrijf, waar een soepele workflow méér is dan het elimineren van verspilling.

Zorgorganisaties leren van Chinese collega’s

Zorgorganisaties leren van Chinese collega’s

Dat het Nederlandse bedrijfsleven interesse heeft in China is logisch. Met deze grootmacht kun je handel drijven en technologische kennis uitwisselen. Maar wat hebben Nederlandse zorgorganisaties in China te zoeken?

De planningsparadox: hoe gaat u er mee om?

De planningsparadox: hoe gaat u er mee om?

Veel productiebedrijven dromen van een betere planning. Hiermee hoopt men de hectiek op de werkvloer onder controle te krijgen, kortere doorlooptijden te realiseren en stipter te kunnen leveren.In de praktijk blijkt dat om z’n zachtst gezegd tegen te vallen. Door de complexiteit eruit te halen door middel van doorlooptijdverkorting, wordt plannen echter een stuk eenvoudiger.

Kwaliteit moet je managen

Kwaliteit moet je managen

Wij gaan voor kwaliteit! Het is een makkelijke uitspraak waar je het niet mee oneens kunt zijn. Maar wat zeggen we daarmee eigenlijk? Zonder helder beeld bij wélke kwaliteit er wordt bedoeld, kunnen we daar met elkaar ook niet op managen.

 

Samensturing: anders denken en organiseren

Samensturing: anders denken en organiseren

Het enthousiasme over zelfsturing in Nederland is inmiddels danig getemperd. Op veel plekken slaagde de implementatie niet en greep men terug op aloude hiërarchische sturingsmechanismen. Maar hoe transformeer je nu je organisatie naar die toekomstbestendige manier van denken en organiseren?

‘Ook VCA- en ISO-audits kunnen leuk en simpel zijn’

‘Ook VCA- en ISO-audits kunnen leuk en simpel zijn’

De internationale kwaliteitsstandaarden ISO 9001 en ISO 14001 en de VCA-certificering bezorgen menig bedrijf hoofdbrekens. Regelmatig volgt immers een verplichte audit en dan is het maar de vraag of alles binnen een bedrijf nog wel op orde is. Het kan ook anders, stellen Jan-Dirk van de Laar van Arpa Learn Instituut en Andy Healey van Bolidt.

Risicogebaseerd denken: hoe doe je dat?

Risicogebaseerd denken: hoe doe je dat?

Veel kwaliteitsmanagers hebben de afgelopen jaren hun kwaliteitsmanagement moeten aanpassen aan de eisen van de nieuwe norm: ISO 9001:2015. Deze versie had een aantal vernieuwende aspecten, zoals het volledig gestructureerd zijn volgens de HLS en het introduceren van risicogebaseerd denken. Maar hoe doet een bedrijf dat: risicogebaseerd denken?

‘ISO 55000 zorgt voor overzicht, structuur en focus’

‘ISO 55000 zorgt voor overzicht, structuur en focus’

Eind vorig jaar ontkurkten de medewerkers van Waterbedrijf Groningen de champagne. Als tweede waterbedrijf in Nederland behaalden zij het ISO 55.000-certificaat. Daarmee tonen ze de buitenwereld dat ze hun assetmanagement tip top op orde hebben.

Positieve benadering maakt auditen productiever

Positieve benadering maakt auditen productiever

De interne audit is voor veel bedrijven niet meer dan een saaie wettelijke verplichting, die elk jaar terugkeert. De auditor controleert specifieke onderdelen of processen meestal repetitief, met dezelfde kaders, opzet en mensen en vaak ook met dezelfde conclusies. De uitdaging wordt voor zowel de auditor als de audittee aanzienlijk hoger bij een andere, positieve aanpak.

Hoe word je kwaliteitsmanager 4.0?

Hoe word je kwaliteitsmanager 4.0?

De vertrouwde rol van de kwaliteitsmanager verandert. Waar het eerder vooral om kennis en zelfstandig opereren ging, draait het nu steeds meer om samenwerking. Dat heeft nogal wat gevolgen. Hoe ga je daar als kwaliteitsmanager mee om? Over dit en meer gaat op 24 september het event QESH 4.0.

Verder in deze Kwaliteit in Bedrijf...

 

  • Nieuws over Business Continuity Management (BCM)
  • Columns
  • Literatuur