bcm_foto.jpg
Artikel

Drie tips die de bedrijfscontinuïteit ten goede komen

Business Continuity Management (BCM) wordt steeds meer volwassen. Dat is het logische gevolg van maatschappelijke, politieke en technologische ontwikkelingen die de wereld steeds sneller veranderen en de continuïteit van een organisatie in gevaar kunnen brengen. Denk aan cybercrime of de Brexit, twee voorbeelden die ontwrichtende gevolgen hebben en zelfs bedrijven kunnen platleggen. Daarnaast is er de opkomst van social media waardoor elke misstap zich razendsnel verspreid over het internet.

 
Natascha Hannema, Corporate Business Continuity Manager equensWorldline
 

Hoewel we onbewust meerdere keren per week bezig zijn met het waarborgen van continuïteit in ons leven – denk aan het afsluiten van een autoverzekering – heeft nog niet elk bedrijf een draaiboek dat direct beschikbaar is wanneer een calamiteit zich voordoet. Vreemd eigenlijk, want via een draaiboek kan de toekomst van een organisatie voor een deel worden veiliggesteld. Hoe zo’n draaiboek eruitziet, hangt af van het type organisatie, maar deze drie tips kan ik elk bedrijf aanbevelen.

 

Breng je klantenbestand in kaart

Werken met 1 of 2 grote klanten kan in de toekomst een continuïteitsrisico vormen voor organisaties. De kans bestaat immers dat je ooit afscheid van ze moet nemen. Ook politieke ontwikkelingen kunnen invloed hebben op je klantenbestand, dat is nu duidelijk zichtbaar bij de Brexit situatie: als een groot deel van je klanten uit Engeland afkomstig is of veelal zakendoet over het Kanaal, kan dat grote gevolgen hebben voor organisaties. 

 

Train je medewerkers

Veel calamiteiten worden veroorzaakt door menselijke fouten. Denk aan datalekken door cybercrime, vaak veroorzaakt door phishing mails die door medewerkers zijn aangeklikt. Deze incidenten zijn te voorkomen door medewerkers te trainen en ze op de gevaren te wijzen. Blijf ook regelmatig oefenen en testen zodat het personeel op de hoogte is van nieuwe ontwikkelingen en zich bewust blijft van de gevaren. 

 

Beschik over een gedegen communicatieplan

Wanneer een misstap op social media terechtkomt, is de kans groot dat deze zich razendsnel verspreidt en er zo een negatief beeld van de organisatie ontstaat. Veel organisaties houden zich vaak afzijdig in de hoop dat de online storm snel gaat liggen, maar niets van je laten horen wekt de indruk dat je de zaken niet onder controle hebt. Denk daarom vooraf goed na over crisiscommunicatie zodat je adequaat kunt reageren wanneer je midden in het oog van een social media-storm terecht bent gekomen.