Wat_een_gebroken_been_en_self-assessments_gemeen_hebben_-_foto_Sophie_Frijters.1.jpg
Column

Wat een gebroken been en self-assessments gemeen hebben

Progressie boek je in kleine stappen. Hoe graag we onze doelen met grote sprongen willen bereiken, ervaring leert dat je juist door kleinere stappen te nemen sneller en beter je doel bereikt.

 

Wie mijn vorige column heeft gelezen, weet dat ik herstellende ben van een gecompliceerde beenbreuk. Een goed voorbeeld van hoe je met kleine stappen veel vooruitgang boekt! Na twee maanden niet mogen (en kunnen lopen) start je voorzichtig met het belasten van je been. Je doet alles met twee krukken en legt kleine afstanden af. Naarmate je been verder aansterkt ga je steeds iets langer/verder lopen of laat je één kruk thuis. Na een tijdje ben je dusdanig hersteld dat je zonder krukken een (flinke) wandeling buiten de deur kan maken.

 

Je ziet, het is een slow but steady proces. Dat moet ook wel: na twee maanden je been niet mogen belasten ga je toch niet ineens zonder krukken een uur wandelen of een rondje hardlopen?! Je moet het rustig opbouwen, stapje voor stapje.

 

Zo werkt het ook met het creëren van bewustwording en draagvlak onder medewerkers voor belangrijke maatregelen. Of het nou om privacy en informatiebeveiliging gaat om aan de AVG te voldoen, het introduceren van een nieuw software systeem voor meer productiviteit of een verandering in organisatiebeleid om risicio’s te minimaliseren, je voert dit het beste geleidelijk en goed doordacht door in je organisatie.

 

Er zijn bedrijven die grootse bewustwordingscampagnes organiseren met flashy presentaties, fancy flyers en leuke interactieve quizzen, in de hoop dat de informatie dan goed verankerd is. Dit blijkt in de praktijk maar minimaal te werken: de meeste medewerkers zijn de informatie na twee weken alweer ‘vergeten’ en gaan gewoon lekker door met de waan van de dag.

 

Een dergelijke campagne is prima als introductie, zolang je vervolgens de informatie consistent onder de aandacht van de medewerkers houdt. De kracht ligt in herhaling, herhaling, herhaling. Van één aflevering van Dora leren je kinderen geen Engels spreken, maar na een half jaar dagelijks een aflevering kijken beschikken ze over een prima vocabulaire.

 

Zo ook met medewerkers. Door ze via online self-assessments regelmatig iets bij te brengen over de actuele maatregelen, daarbij goed aan te geven waarom ze worden toegepast, te checken of het de medewerkers lukt om te voldoen aan de maatregelen en hen tevens de gelegenheid te geven om feedback te geven op hoe het anders en beter kan, werk je als vanzelf continu in kleine stapjes aan meer awareness én structurele verbetering. Succes gegarandeerd!

 

 

Over de auteur

Sophie Frijters is online marketeer bij Smile. Smile levert online softwareoplossingen voor grip op risico's. Smile’s expertisegebieden zijn: Privacy/AVG/GDPR, Governance, Risk & Compliance en Kwaliteit & Veiligheid.