Dit_zijn_de_zes_beste_slimme_ideen_voor_een_betere_wereld.jpg
Nieuws

Dit zijn de zes beste slimme ideeën voor een betere wereld

Een vakjury heeft de zes finalisten gepresenteerd die kans maken op de ASN Bank Wereldprijs. Meer dan 200 startende ondernemers met een slim idee voor een betere wereld schreven zich afgelopen september in voor dé competitie voor duurzame start-ups in Nederland. Het is de twaalfde editie van de ASN Bank Wereldprijs waarmee ASN Bank, onderdeel van de Volksbank, startende duurzame ondernemers helpt groeien. De ondernemers leerden in het traject een businessplan maken, hun idee goed te pitchen en werden persoonlijk gecoacht. Op 13 november maakt de jury bekend onder wie de prijzenpot van €55.000,- wordt verdeeld.

 

De thema’s waarbinnen de genomineerden zich konden inschrijven (Natuur & Milieu, Klimaatbescherming en Mens & Samenleving) sluiten aan op de missie van ASN Bank:

 

  • Circular Coffee Collective (Mens & Samenleving) – Duurzame kantoorkoffie van inkoop tot afvalketen. Maarten van Keulen heeft de missie de wereld afvalvrij te maken. De circulaire wereld is groot dus begint hij in de coffee-corner van bedrijven. Samen met progressieve bedrijven in de koffie-, thee- en cacao-industrie pakt hij het afval in de hele keten aan.
  • PTThee (Natuur & Milieu) – Biologische kruidenthee van Nederlandse bodem die de natuur herstelt. Mathijs en Daan bieden Nederlandse boeren een verdienmodel rondom biodiversiteit door bloemen en kruiden te zaaien, waar zij weer kruidenthee van maken.
  • CaffeInk (Natuur & Milieu) – Milieuvriendelijke inkt van koffieprut. Eline Leising biedt met Caffeink een circulaire oplossing voor koffie-afval en vervangt tegelijkertijd het vervuilende carbon black pigment door pigmenten uit koffiedik te halen en daar inkt van te maken.
  • Unplastic (Natuur & Milieu) – Een concrete oplossing voor het plastic-probleem: verpakkingen gemaakt van bierafval. Bierbrouwafval is de basis voor een volledig composteerbare en plasticvrije verpakkingsoplossing van Lori Goff. Met Unplastic helpt ze de circulaire economie groeien. 
  • Twenty (Klimaatbescherming) – Oplosbare shampoo-capsule die 80 procent transportemissies & verpakkingsafval bespaart. De ambities van Mirjam de Bruijn zijn groot: 80 procent minder volume op de schappen met huishoudelijke producten en cosmetica doordat consumenten zelf water toevoegen aan de herbruikbare fles. 
  • WijkEnergie Werkt (Klimaatbescherming) – Een lokale, wijkgerichte aanpak om je huis te verduurzamen. Josee van Linschoten bedacht een wijkinstallatiebedrijf waar mensen uit de wijk werken aan de energietransitie van hun eigen wijk. Het werk is laagdrempelig en lokaal en mensen krijgen zelfs ‘circulair betaalt’. 

 

De vakjury – met onder meer Ynzo van Zanten van Tony’s Chocolonely, Jasper Gabrielse van Seepje en Faiza Oulahsen van Greenpeace – verdeelt op 13 november a.s. in Pakhuis de Zwijger de prijzenpot over drie winnaars. Er wordt gelet op creativiteit, duurzaamheid en innovatie. Daarnaast maken alle zes de finalisten kans op de publieksprijs, waar een stemronde aan vooraf gaat. Pieter Smeets is jurylid en hoofd marketing en communicatie bij ASN Bank. ‘Ik ben onder de indruk van het niveau van de deelnemers. Het was niet makkelijk om er zes te selecteren. Ik zie in alle finalisten gamechangers, die met hun idee duurzame vooruitgang stimuleren. Ik ben heel benieuwd waar de keuze van het publiek naar uit gaat!’

 

Over de ASN Bank Wereldprijs

Sinds 2008 is de ASN Bank Wereldprijs dé competitie voor duurzame startups in Nederland. Deelnemers maken kans op een traject met coaching, training en publiciteit. De elf voorgaande edities betekenden de doorbraak van inmiddels bekende bedrijven zoals Fairf, Yoni en Seepje. De ASN Bank Wereldprijs wordt georganiseerd vanuit Voor de Wereld van Morgen, de ondernemers- en inspiratie-community van ASN Bank, met als doel startende ondernemers te ondersteunen en samen met hen de samenleving te verduurzamen. Voor meer informatie zie www.asnbank.nl/wereldprijs.