Nieuws

Patrick de Boer verkozen tot Business Improvement Manager 2015

Tijdens het Business Improvement Event van het Nederlands Netwerk voor Kwaliteitsmanagement (NNK) op 4 juni in Leerhotel Het Klooster in Amersfoort is Patrick de Boer, kwaliteitsmanager bij kunststofverwerker Ubbink uit Doesburg, uitgeroepen tot Business Improvement Manager van 2015. De Boer won ook de Publieksprijs, die dit jaar voor de tweede keer werd uitgereikt. Hij ontving beide awards voor zijn inspirerende rol in het veranderen van de cultuur en de opvattingen ten aanzien van kwaliteit in zijn bedrijf.

Patrick de Boer kreeg bij de publieksverkiezing ruim veertig procent van de bijna 450 stemmen die via de website van het NNK, www.nnk.nl, werden uitgebracht. Ook de vakjury onder leiding van verandercoach Elize Hulscher koos voor De Boer na grondig onderzoek naar de business cases van de drie genomineerden. Patrick de Boer toonde zich vereerd. ‘Ik ben trots op de collectieve prestatie die we bij Ubbink hebben geleverd. Onder het motto “Gemak” – voor zowel onszelf, onze leveranciers als onze klanten – hebben we de afgelopen jaren in de hele keten verbeteringen gerealiseerd. We hebben ons eigen Lean-huis gebouwd, ons kwaliteitssysteem aangepast en trede 4 van de MVO Prestatieladder bereikt. Dat is vooral te danken aan het veranderde “onderbuikgevoel”: toen we begonnen, was ik nog vooral initiator en keken collega’s de kat uit de boom. Inmiddels komen ze zelf met procesverbeteringen.’
 
De Boer streed om de titel met Esther Jongeneel, Programmamanager Veiligheidshuis Rotterdam-Rijnmond, en Benno Scheurs, Quality Manager bij kleppenproducent Asco Controls in Scherpenzeel. In het Veiligheidshuis werken gemeenten en instanties als GGZ, Openbaar Ministerie, politie en maatschappelijk werk onder één dak samen om de regio veiliger te maken. Esther Jongeneel: ‘Kwalitatieve samenwerking is, met zo veel uiteenlopende partners, niet vanzelfsprekend. In het Veiligheidshuis helpen we met honderd professionals meer dan 24.000 verdachten per jaar. Dankzij een persoonlijke, soms zeer intensieve aanpak zien we de recidive afnemen.’
Asco Controls maakte kwaliteitsslagen in het eigen bedrijf en bij leveranciers. Benno Scheurs: ‘Kwaliteit draait om mensen. Een paar jaar geleden was er bij ons nauwelijks aandacht voor veiligheid en efficiency. Inmiddels hebben we, vooral door het aanschouwelijk te maken, iedere medewerker doordrongen van het belang. Tegelijk hebben we voor onze internationale leveranciers een systeem opgezet waarin niet wij in Nederland, maar zij zelf de kwaliteit van hun – en dus onze – producten bewaken.’
 
Twee keynote speakers belichtten kwaliteitsstreven in bredere zin. Kees Ahaus van Universiteit Groningen benadrukte dat we steeds meer in de “leefwereld” stappen. ‘Kwaliteit leveren is niet alleen meer doen wat je afspreekt, maar letterlijk in andermans schoenen staan. Het grote geheim is uiteindelijk dat je dat met liefde doet.’ Roderik van Seumeren, tot 2011 CEO bij Mammoet en sinds 2012 Managing Partner van MeeMaken, liet zien hoe kwaliteitsborging een vitale rol speelde toen Mammoet de in 2001 gezonken Russische kernonderzeeër Koersk borg. ‘Kwaliteitszorg is voor mij de basis voor zelfvertrouwen, ook bij dit technische huzarenstukje. We konden en mochten geen detail over het hoofd zien. Een kwestie van doorzetten, letterlijk tegen de elementen in.’
 
De presentaties die tijdens het Business Improvement Event zijn gehouden, zijn beschikbaar op de website van het NNK: www.nnk.nl.