Grolsch_gaat_voor_zero-waste_en_zet_concrete_stappen_voorwaarts_-_jaarverslag_2019.png
Nieuws

Grolsch gaat voor zero-waste en zet concrete stappen voorwaarts

Bierbrouwer Grolsch hergebruikt maar liefst 99,8 procent van haar brouwerij-afval. Met verschillende projecten rondom verpakkingen, draagtrays en drinkbekers heeft Grolsch in 2019 opnieuw concrete en zichtbare stappen gezet op weg naar een zero-waste brouwerij. Van bierborstel, gist en moutstof tot aan flessen en etiketten, alles wordt hergebruikt. Nagenoeg 100 procent van de Grolsch verpakkingen voor de Nederlandse markt is recyclebaar. In de hele bedrijfsvoering stimuleert de brouwer recycling en hergebruik van materialen. Dat bespaart grondstoffen én is minder belastend voor het milieu. Deze projecten en resultaten zijn te vinden in het online Jaaroverzicht Duurzaam en Verantwoord Ondernemen 2019, dat de brouwer heeft gepubliceerd.

 

Grolsch heeft zich ten doel gesteld om toe te werken naar een ‘zero waste’ brouwerij. Circulair denken en handelen geldt daarbij als uitgangspunt. Tegelijkertijd heeft de brouwer de ambitie om een volledig CO₂-neutrale brouwerij te zijn in 2025: een brouwerij waarbij alle ingezette energie op duurzame wijze wordt opgewekt. Grolsch verduurzaamt niet alleen de eigen bedrijfsvoering, maar stelt duurzaam en verantwoord ondernemen ook centraal richting leveranciers en samenwerkingspartners. Ook zij worden mede beoordeeld op hun duurzaamheidsprestaties.

 

Materialen, geld én milieu besparen

Koert van ’t Hof, Corporate Affairs Director bij Koninklijke Grolsch: ‘Onze brouwerij heeft een hoog percentage hergebruik van afval, maar liefst 99,8 procent. Dit betekent dat bijna alles wat we in onze brouwerij gebruiken, wordt hergebruikt in de keten. En ook de komende jaren willen we verdere verbeteringen doorvoeren die leiden tot minder afval, minder materiaalverbruik en lagere transportkosten. Extra aandacht besteden we daarbij aan de inzet van plastic. We streven naar minder, beter of geen éénmalig plastic, en zijn dan ook mede ondertekenaars van het Plastic Pact. We zijn goed op weg richting een zero-waste brouwerij, maar die laatste ogenschijnlijk kleine stapjes zal nog de nodige inspanning van ons vragen.’

 

Highlights 2019

Naast recycling en hergebruik van materialen heeft Grolsch in 2019 nog een aantal mooie resultaten bereikt op het gebied van Duurzaam & Verantwoord Ondernemen. Een paar highlights:

 

  • Grolsch werkt actief aan het energietransitieplan. Om volledig CO₂-neutraal te kunnen worden, moet de brouwer het aardgas dat ze gebruikt omzetten naar fossiele brandstoffen. Daarvoor is een stappenplan gemaakt en in 2019 zijn de eerste stappen uitgewerkt. De bedoeling is om in 2023 ongeveer 2/3 van de warmtebehoefte duurzaam te kunnen leveren.

 

  • Geniet & Geef, de beste brouwers voor het goede doel, is een jaarlijkse initiatief waarbij horeca-ondernemers, Albert Heijn en Mitra geld inzamelen voor Stichting Kinderen Kankervrij (KiKa). Speciaal voor Geniet & Geef brouwde Meesterbrouwer Guy Evers de Grolsch Honing Weizen. Dit bier leverde een recordopbrengst van € 127.525 op voor stichting KiKa.

 

  • Zeven regionale projecten hebben een financiële bijdrage ontvangen vanuit het Grolsch Vakmanschap is Meesterschap Fonds. Het doel is om 'vakmanschap en meesterschap' te ondersteunen in de regio Twente en de Achterhoek. Alle projecten moeten voldoen aan criteria op het gebied van ondernemerschap, innovatie, duurzaamheid en karakter.

 

  • Grolsch heeft in 2019 haar portfolio 0.0% bieren opnieuw uitgebreid. Zo introduceerde de brouwer Grolsch Weizen 0.0%, Grolsch Herfstbier 0.0%, Kornuit 0.0% en Peroni Libera 0.0%. Met deze introducties speelt Grolsch in op de verder groeiende populariteit van alcoholvrije bieren in Nederland én stimuleert ze verantwoord alcoholgebruik.

 

  • Grolsch introduceerde een face-to-face Instructie Verantwoord Alcohol schenken (IVA) voor al haar klanten met een focus op sport- en studentenverenigingen én evenementen. In de training – die goed past binnen het Nationaal Preventieakkoord – leren deelnemers hoe ze om kunnen gaan met (lastige) situaties rondom verantwoord alcohol schenken.

 

 

Resultaten online beschikbaar 

Benieuwd naar de doelstellingen, resultaten en activiteiten van Grolsch op het gebied van duurzaam en verantwoord ondernemen in 2019? Bekijk dan het online jaaroverzicht 2019 en de toelichting hierbij op de website van Koninklijke Grolsch.